دریافت جایزه ترویج علم: 1403/08/24
دکتر حسین معماریان رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی
25 آبان 1403



سازوکار ارائه با پاورپوینت
کارایی پاورپوینت چقدر است؟ چگونه اسلایدهای مناسب بسازیم؟ چگونه ارائه خود را ساماندهی کنیم؟ عوامل مؤثر در یک ارایۀ موفق کدامست؟ چه عواملی مانع موفقیت یک ارائه است؟
14 آبان 1403


آموزش فنی و مهندسی در ایران (ویدیو)
سالیانه چه تعداد دانش‌آموخته مهندسی وارد بازار کار کشور می‌‌شود؟ کیفیت آموزش‌های ارائه شده تا چه حد نیاز صنعت را برآورده می‌کند؟ در 5 سال آینده صنعت کشور قادر به‌جذب چه تعداد دانش‌آموخته مهندسی است؟
7 آبان 1403



چالش های پساکرونای آموزش مهندسی (ویدیو)
چرا دانشجویان بی‌انگیزه شده‌اند و نقش ما در کاهش این مشکل چیست؟
23 مهر 1403


توسعه کیفی آموزش مهندسی (ویدیو)
چرا سنجش کیفیت مهم است؟ کیفیت آموزش مهندسی چگونه سنجیده می‌شود؟
8 مهر 1403




یک دهه با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی (ویدیو)
مرور دستاوردهای یک دهه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی کرسی یونسکو در آموزش مهندسی (1403-1393)
24 شهریور 1403


یک دهه پژوهش، با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی (مقاله)
فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران، شمارۀ 101
5 شهریور 1403


برنامه درسی پنهان در آموزش عالی
آیا برنامه درسی رسمی طراحی و اجرا شده، تنها منبع یادگیری دانشجویان در دانشگاه است؟ آیا تغییر و تحول زیادی که در دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه ایجاد می‌شود، می‌تواند تنها ناشی از تأثیر آموزش برنامه درسی مصوب باشد؟
31 مرداد 1403







ارزیابی درونی و برونی برای ارتقای کیفیت (مقاله)
فصلنامه آموزش مهندسی ایران - شمارۀ 100
25 فروردین 1403

برنامه ریزی راهبردی در آموزش عالی
برنامه‌ریزی راهبردی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه می‌توان از برنامه‌ریزی راهبردی برای تحلیل و شناسایی راهکارهایی برای حل چالش‌های آموزشی، استفاده کرد؟
24 فروردین 1403




آموزش فنی و مهندسی در ایران، چالش ها و راه کارها
عمده‌ترین چالش‌های آموزش مهندسی کدامست؟ چه راه‌حل‌هایی برای مقابله با آنها متصور است؟
25 اسفند 1402






کارگاه آموزشی (ویدیو)
کارگاه آموزشی "ارتقای کیفیت آموزش مهندسی از طریق ارزیابی درونی و برونی"، دکتر عباس بازرگان، دکتر حسین معماریان؛ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
10 دی 1402


نشست تخصصی (ویدیو)
نشست تخصصی «ترویج ارزیابی کیفیت در دانشگاه‌های صنعتی و دانشکده‌های مهندسی»؛ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
9 دی 1402





درسنامه ها (ویدئوها)
کارگاه‌های آموزشی مجازی دوره «توسعه مهارت‌های یاددهی و یادگیری اعضای هیأت‌علمی مهندسی و علوم»
12 آذر 1402

ویژه نامه شماره ۲ کنفرانس آموزش مهندسی
ویژه‌نامه شمارۀ دو هشتمین کنفرانس بین‌المللی آموزش مهندسی ایران منتشر شد.
25 آبان 1402

ویژه نامۀ شماره 1 کنفرانس آموزشی
ویژه‌نامه شماره یک هشتمین کنفرانس بین‌المللی آموزش مهندسی ایران منتشر شد.
21 آبان 1402










معرفی کتاب
گزارش وضعیت آموزش فنی و مهندسی در ایران. در بیش از هشت دهه، که از آغاز آموزش عالی دانشگاهی در ایران می‌گذرد.
29 مهر 1402



چالش های پساکرونای آموزش مهندسی
آیا انگیزه دانشجویان به شرکت در فعالیت‌های آموزشی کمتر شده است؟ برای برطرف کردن این چالش‌ها چه باید کرد؟
16 مهر 1402




سازوکار تشکیل دفتر دادوری در مراکز آموزش عالی
برای تأسیس و راه‌اندازی دفتر دادوری در یک دانشگاه یا دانشکده چه باید کرد؟ منابع مورد نیاز برای اجرای این فرایند کدامند؟
3 مرداد 1402



معرفی کتاب: راهنمایی تدریس بهتر
مهارت‌ها، اندرزها و ارزشیابی برای استادان دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها
6 تیر 1402




یک دهه با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی
اهداف، دامنه فعالیت‌ها و دستاوردهای کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، در طول یک دهه فعالیت آن، چه بوده است؟
3 خرداد 1402


الگوهای طراحی آموزشی
چه مدل‌ها و اصولی برای طراحی آموزش یک درس یا یک فعالیت آموزشی، پیشنهاد شده است؟
22 اردیبهشت 1402



آرمان های یونسکو برای آموزش
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) چه اهدافی را برای گسترش آموزش درنظر گرفته است؟
30 فروردین 1402


پرسش و پاسخ و یادگیری
چه نوع سؤال، و به چه صورتی، می‌تواند انگیزه دانشجویان را به یادگیری افزایش دهد و شرایط یادگیری فعال را در کلاس ایجاد نماید؟
29 فروردین 1402

سطوح یادگیری ذهنی
چرا یادگیری برخی از مطالب و فعالیت‌ها سخت‌تر است؟ طبقه‌بندی سطوح یادگیری بلوم چیست و به چه کار می‌آید؟
27 فروردین 1402

ساماندهی کلاس های حل تمرین
کارگاه آموزشی: دستیاران آموزشی چه نقشی می‌توانند در ارتقای کیفیت آموزش مهندسی داشته باشند ؟
24 فروردین 1402


راهنمای درسنامه ها
برنامه توسعه مهارت‌های یاددهی و یادگیری اعضای هیات علمی، به صورت مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی تدوین شده است.
17 فروردین 1402

دستاوردهای یادگیری برنامه
دستاوردهای برنامه آموزش مهندسی کدامند؟ چه دستاوردهایی برای یک برنامه آموزش کارشناسی مهندسی، درنظر گرفته‌ شده است؟
11 فروردین 1402

هدف های یادگیری
چرا هدف‌های یادگیری ضروری هستند؟ هدف‌های یادگیری یک درس چگونه تهیه می‌شود؟
10 فروردین 1402

آموزش عالی و یادگیری
دانشگاه کجاست؟ آموزشگر کیست؟ آموزش برای چه؟ مدل منطقی آموزش کدامست؟ کیفیت چرا؟
10 فروردین 1402

مهارت های نرم و اشتغال
معروف است که: «این تخصص و مدرک تحصیلی است که باعث دعوت افراد به یک مصاحبه استخدامی می‌شود. ولی آنچه که باعث گزینش نهایی یک نفر، از میان متقاضیان متعدد استخدام می‌شود، مجموعۀ شایستگی‌ها و مهارت‌های فردی وی است.»
25 اسفند 1401


لوگوی جدید کرسی های یونسکو
طبق مصوبه جدید یونسکو، از ماه مارس ۲۰۲۲ کرسی‌ها و دانشگاه‌های همزاد از لوگوی واحدی استفاده خواهند کرد. ...
25 بهمن 1401


ما و سالی که گذشت
سال ۱۴۰۱، با همۀ فراز و نشیب‌هایش، چه زود و چه سخت گذشت. آموزش، در همۀ سطوح آن، از جمله آسیب‌دیدگان این سال بود.
5 بهمن 1401



سازوکار پژوهش در آموزش مهندسی
شباهت‌ها و تفاوت‌های پژوهش در آموزش مهندسی و علوم انسانی کدام است؟
30 دی 1401


مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران
برنامه‌‌های آموزشی مهندسی کشور، توسط چه مرکزی و چگونه اعتبارسنجی و ارزشیابی می‌شوند؟
15 دی 1401

کتاب گزارش وضعیت آموزش فنی و مهندسی در ایران (1395-1396)
نسخۀ الکترونیکی رایگان کتاب «گزارش وضعیت آموزش فنی و مهندسی در ایران- سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶» منتشر شد.
9 دی 1401




همترازی درس
چگونه مطمئن شویم که فعالیت‌هایی که برای طراحی درس، انتخاب منابع درسی و تدریس آن در کلاس، انجام می‌دهیم هدف‌های یادگیری درس را محقق خواهد کرد؟
5 دی 1401


یادگیری خودتنظیم
یادگیری خودتنظیم چیست؟ چرخۀ یادگیری خودتنظیم از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ دانشجویان و اساتید چه نقشی در توسعۀ مهارت‌های خودتنظیمی دارند؟ ادامه...
4 دی 1401



نوآوری در آموزش: تعیین سبک یادگیری
چگونه می‌توانیم سبک یادگیری خود را تعیین کنیم؟ دانستن سبک یادگیری چه کمکی به یادگیری می‌نماید؟ ادامه ...
30 آبان 1401




معرفی کتاب: هوش مصنوعی و نظام آموزشی
کتاب هوش مصنوعی و نظام آموزشی (رهنمودی برای سیاست‌گذاران) توسط دکتر کاوه بازرگان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی ترجمه شده است.
29 مهر 1401



نوآوری در آموزش: ارزشیابی اثربخشی برنامه آموزشی
مدل منطقی آموزش چیست؟ چگونه می‌توان با استفاده از مدل منطقی، میزان اثر بخشی یک برنامه آموزشی را سنجید؟ ...
5 شهریور 1401

نوآوری در آموزش: طراحی فراگیر برای یادگیری (UDL)
طراحی فراگیر یادگیری به چه معناست؟ اصول طراحی فراگیر یادگیری چیست؟ چه رابطه‌ای بین اصول طراحی یادگیری فراگیر و فعالیت‌های مغز وجود دارد؟ ...
1 شهریور 1401





گزارش: گزارش چشم اندازهای تازه برای آموزش عالی تا سال 2030
دانشگاه‌ها برای انطباق با شرایط جدید آموزش عالی و برای فراگیرتر، پایدارتر، نوآورانه‌تر و از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر شدن، چه باید بکنند؟...
7 تیر 1401










پیشنهاد آموزشی: تدارک کار تیمی
چرا بسیاری از کارهای تیمی دانشجویی ناموفق است؟ «پنچره جوهری» چه اطلاعاتی در اختیار قرار می‌دهد؟ پنجره جوهری مدلی است که نشان می‌دهد شناخت دیگران از ما، زمانی بیشتر می‌شود که اطلاعاتی در مورد خود را با آنها در میان بگذاریم.
27 فروردین 1401








پیشنهاد آموزشی: توسعه هویت دانشجویان و یادگیری
هویت چیست؟ رشد و توسعه هویت در دانشجویان چگونه انجام می‌شود؟ توسعه هویت چه نقشی در یادگیری دارد؟ ...
23 بهمن 1400







معرفی کتاب: راهنمای تدوین دوره های آموزشی برونداد محور در حوزه مهندسی
کتاب راهنمای تدوین دوره های آموزشی برونداد محور در حوزه مهندسی؛ با تمرکز بر دوره کارشناسی فناوری اطلاعات، منتشر شد...
11 دی 1400

پیشنهاد آموزشی: دیروز، امروز و فردای آموزش مهندسی
چه تحولات عمده‌ای در آموزش مهندسی صورت گرفته است؟ این تحولات چه نقشی در ارتقای آموزش مهندسی داشته‌اند؟
5 دی 1400

معرفی کتاب: بازاندیشی آموزش مهندسی، رویکرد CDIO
در چند دهه اخیر کتاب های متعددی برای معرفی تحولات و نوآوری ها در آموزش مهندسی منتشر شده است که یکی از موفق ترین آنها کتاب «بازاندیشی آموزش مهندسی» است.
5 دی 1400

همه چیز دربارۀ آموزش مهندسی
کارشناسی ارشد آموزش مهندسی چیست و چه محتوایی دارد؟ تحصیلات تکمیلی در این رشته چه جایگاهی در دنیا دارد؟
28 آبان 1400

پویش علمی ایران در آینه 1400
از نظر تعداد دانش‌آموختگان مهندسی، در دنیا پنجم هستیم؛ اما، کمبود توانایی‌های مهارتی یکی از کاستی‌های بارز آموزش مهندسی است.
21 آبان 1400


خیر مقدم
با شروع سال تحصیلی جدید، ما میزبان سومین گروه از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی هستیم.
9 آبان 1400



طرز فکر و یادگیری
طرز فکر چیست و چه نقشی در یادگیری دارد؟ طرز فکر ثابت و رشد چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا می‌توان طرز فکر را اصلاح کرد؟
3 مهر 1400





اصول یادگیری موثر
هفت اصلی که می‌توانند یادگیری را افزایش دهند کدامند؟ توجه به چه نکاتی یادگیری را بهتر می‌کند؟ آموزشگران و دانشجویان چه نقشی در تحقق این اصول می توانند داشته باشند؟
20 مرداد 1400

سازوکار طراحی درس
«همترازی آموزش» چگونه محقق می‌شود؟ «نقشه درس» چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ «راهنمای درس» چه محتوایی دارد؟
19 مرداد 1400


شناخت، فراشناخت و یادگیری
فراشناخت چیست و چه تفاوتی با شناخت دارد؟ نقش فراشناخت در یادگیری چیست؟ فراشناخت زمانی مطرح می‌شود که فرد سوال‌های زیر را از خود بپرسد. درباره این موضوع چه می‌دانم؟ ...
10 مرداد 1400

کرونا و من (1)
چه تجربیاتی از آموزش مجازی کسب کردم؟ چالش‌های عمده کدام بودند؟ چه دستاوردهایی از این آموزش حاصل شد؟
29 تیر 1400

کرونا و من (2)
اشتراک تجربیات سه نیمسال تدریس غیرحضوری در دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران، دکتر سیروس زمانی ...
29 تیر 1400









آغاز برنامه منتورینگ
برای برطرف کردن چالش‌هایی که در حین تدریس با آنها روبرو می شوم، چه باید بکنم و به کجا مراجعه نمایم؟
7 اردیبهشت 1400




مرا هزار امید است ...
سال سختی بر ما و مردم دنیا گذشت؛ و این سال پایانی قرن چهاردهم شمسی، نام نیکی از خود برجای نگذارد. ...
25 اسفند 1399

گزارش هم اندیشی اساتید دانشگاه های آمریکا
گزارش هماندیشی اساتید دانشگاه های آمریکا در مورد چالشهای آموزش مهندسی در دوران کرونا و پس از آن ...
9 اسفند 1399

دیدگاه
نظرات ریاست کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، در مورد چالش ها و دستاوردهای آموزش مهندسی در ایران، در مصاحبه با دانشگاه تهرا ن ...
6 اسفند 1399

دفتر دادوری در پردیس دانشکده های فنی آغاز به کار کرد.
با انتصاب اعضای هیأت دادوری، «دفتر دادوری پردیس دانشکده‌های فنی» برای نخستین بار در دانشگاه تهران به طور رسمی آغاز به کار کرد. ...
6 اسفند 1399

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی، مستقر در شیراز، با چه هدفی تشکیل شده است؟ دامنه خدمات ارایه شده توسط این مرکز چیست؟ چگونه می توان از این خدمات استفاده کرد؟
5 اسفند 1399


آونگ، پادکستی در حوزه آموزش مهندسی
پادکست، رسانه ای است در حال رشد بین عموم مردم جهان و خصوصاً جوانان. در ایران نیز استقبال از این رسانه صوتی در سالیان اخیر گسترش یافته است.
5 اسفند 1399