
یادگیری کودکان و نوجوانان، چه تفاوتهایی با یادگیری بزرگسالان دارد؟ آندراگوژی چیست و اصول آن کدامست؟ چگونه میتوان از اصول آندراگوژی برای بهبود یادگیری بزرگسالان استفاده کرد؟
8 فروردین 1404

یادگیری خرد چیست و چگونه میتواند تمایل فراگیران به یادگیری را افزایش دهد؟
25 اسفند 1403

آموزش باکیفیت محتاج مدرسانی است که در مورد روشهای یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند.
19 اسفند 1403

27 بهمن 1403

20 بهمن 1403

کارایی پاورپوینت چقدر است؟ چگونه اسلایدهای مناسب بسازیم؟ چگونه ارائه خود را ساماندهی کنیم؟ عوامل مؤثر در یک ارائۀ موفق کدامست؟ چه عواملی مانع موفقیت یک ارائه است؟
14 آبان 1403

10 آبان 1403

سالیانه چه تعداد دانشآموخته مهندسی وارد بازار کار کشور میشود؟ کیفیت آموزشهای ارائه شده تا چه حد نیاز صنعت را برآورده میکند؟ در 5 سال آینده صنعت کشور قادر بهجذب چه تعداد دانشآموخته مهندسی است؟
7 آبان 1403

چرا دانشجویان بیانگیزه شدهاند و نقش ما در کاهش این مشکل چیست؟
23 مهر 1403

چرا سنجش کیفیت مهم است؟ کیفیت آموزش مهندسی چگونه سنجیده میشود؟
8 مهر 1403

مرور دستاوردهای یک دهه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی کرسی یونسکو در آموزش مهندسی (1403-1393)
24 شهریور 1403

فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران، شمارۀ 101
5 شهریور 1403

آیا برنامه درسی رسمی طراحی و اجرا شده، تنها منبع یادگیری دانشجویان در دانشگاه است؟ آیا تغییر و تحول زیادی که در دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه ایجاد میشود، میتواند تنها ناشی از تأثیر آموزش برنامه درسی مصوب باشد؟
31 مرداد 1403

31 مرداد 1403

30 خرداد 1403

30 فروردین 1403

فصلنامه آموزش مهندسی ایران - شمارۀ 100
25 فروردین 1403

برنامهریزی راهبردی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه میتوان از برنامهریزی راهبردی برای تحلیل و شناسایی راهکارهایی برای حل چالشهای آموزشی، استفاده کرد؟
24 فروردین 1403

24 فروردین 1403

عمدهترین چالشهای آموزش مهندسی کدامست؟ چه راهحلهایی برای مقابله با آنها متصور
است؟
25 اسفند 1402

12 اسفند 1402

27 بهمن 1402

کارگاه آموزشی "ارتقای کیفیت آموزش مهندسی از طریق ارزیابی درونی و برونی"، دکتر عباس بازرگان، دکتر حسین معماریان؛ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
10 دی 1402

نشست تخصصی «ترویج ارزیابی کیفیت در دانشگاههای صنعتی و دانشکدههای مهندسی»؛
۱۶ آبان ۱۴۰۲
9 دی 1402

27 آذر 1402

16 آذر 1402

کارگاههای آموزشی مجازی دوره «توسعه مهارتهای یاددهی و یادگیری اعضای هیأتعلمی
مهندسی و علوم»
12 آذر 1402

ویژهنامه شمارۀ دو هشتمین کنفرانس بینالمللی آموزش مهندسی ایران منتشر شد.
25 آبان 1402

ویژهنامه شماره یک هشتمین کنفرانس بینالمللی آموزش مهندسی ایران منتشر شد.
21 آبان 1402

15 آبان 1402

9 آبان 1402

9 آبان 1402

9 آبان 1402

گزارش وضعیت آموزش فنی و مهندسی در ایران. در بیش از هشت دهه، که از آغاز آموزش عالی دانشگاهی در ایران میگذرد.
29 مهر 1402

آیا انگیزه دانشجویان به شرکت در فعالیتهای آموزشی کمتر شده است؟ برای برطرف کردن این چالشها چه باید کرد؟
16 مهر 1402

28 مرداد 1402

22 مرداد 1402

برای تأسیس و راهاندازی دفتر دادوری در یک دانشگاه یا دانشکده چه باید کرد؟ منابع مورد نیاز برای اجرای این فرایند کدامند؟
3 مرداد 1402

6 تیر 1402

مهارتها، اندرزها و ارزشیابی برای استادان دانشکدهها و دانشگاهها
6 تیر 1402

12 خرداد 1402

اهداف، دامنه فعالیتها و دستاوردهای کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، در طول یک دهه فعالیت آن، چه بوده است؟
3 خرداد 1402

چه مدلها و اصولی برای طراحی آموزش یک درس یا یک فعالیت آموزشی، پیشنهاد شده
است؟
22 اردیبهشت 1402
7 اردیبهشت 1402

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) چه اهدافی را برای گسترش آموزش درنظر گرفته است؟
30 فروردین 1402

30 فروردین 1402

چه نوع سؤال، و به چه صورتی، میتواند انگیزه دانشجویان را به یادگیری افزایش دهد و شرایط یادگیری فعال را در کلاس ایجاد نماید؟
29 فروردین 1402

چرا یادگیری برخی از مطالب و فعالیتها سختتر است؟ طبقهبندی سطوح یادگیری بلوم چیست و به چه کار میآید؟
27 فروردین 1402

کارگاه آموزشی: دستیاران آموزشی چه نقشی میتوانند در ارتقای کیفیت آموزش مهندسی داشته باشند ؟
24 فروردین 1402

برنامه توسعه مهارتهای یاددهی و یادگیری اعضای هیات علمی، به صورت مجموعهای از کارگاههای آموزشی تدوین شده است.
17 فروردین 1402

دستاوردهای برنامه آموزش مهندسی کدامند؟ چه دستاوردهایی برای یک برنامه آموزش کارشناسی مهندسی، درنظر گرفته شده است؟
11 فروردین 1402

چرا هدفهای یادگیری ضروری هستند؟ هدفهای یادگیری یک درس چگونه
تهیه میشود؟
10 فروردین 1402

دانشگاه کجاست؟ آموزشگر کیست؟ آموزش برای چه؟ مدل منطقی آموزش کدامست؟
کیفیت چرا؟
10 فروردین 1402

معروف است که: «این تخصص و مدرک تحصیلی است که باعث دعوت افراد به یک مصاحبه استخدامی میشود. ولی آنچه که باعث گزینش نهایی یک نفر، از میان متقاضیان متعدد استخدام میشود، مجموعۀ شایستگیها و مهارتهای فردی وی است.»
25 اسفند 1401

28 بهمن 1401

طبق مصوبه جدید یونسکو، از ماه مارس ۲۰۲۲ کرسیها و دانشگاههای همزاد از لوگوی واحدی استفاده خواهند کرد. ...
25 بهمن 1401

24 بهمن 1401

سال ۱۴۰۱، با همۀ فراز و نشیبهایش، چه زود و چه سخت گذشت. آموزش، در همۀ سطوح آن، از جمله آسیبدیدگان این سال بود.
5 بهمن 1401

3 بهمن 1401

شباهتها و تفاوتهای پژوهش در آموزش مهندسی و علوم انسانی کدام است؟
30 دی 1401

18 دی 1401

برنامههای آموزشی مهندسی کشور، توسط چه مرکزی و چگونه اعتبارسنجی و ارزشیابی میشوند؟
15 دی 1401

نسخۀ الکترونیکی رایگان کتاب «گزارش وضعیت آموزش فنی و مهندسی در ایران- سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶» منتشر شد.
9 دی 1401

چگونه مطمئن شویم که فعالیتهایی که برای طراحی درس، انتخاب منابع درسی و تدریس آن در کلاس، انجام میدهیم هدفهای یادگیری درس را محقق خواهد کرد؟
5 دی 1401

5 دی 1401

یادگیری خودتنظیم چیست؟ چرخۀ یادگیری خودتنظیم از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ دانشجویان و اساتید چه نقشی در توسعۀ مهارتهای خودتنظیمی دارند؟ ادامه...
4 دی 1401

22 آذر 1401

21 آذر 1401

چگونه میتوانیم سبک یادگیری خود را تعیین کنیم؟ دانستن سبک یادگیری چه کمکی به یادگیری مینماید؟
ادامه ...
30 آبان 1401

29 آبان 1401

کتاب هوش مصنوعی و نظام آموزشی (رهنمودی برای سیاستگذاران) توسط دکتر کاوه بازرگان، عضو هیأتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی ترجمه شده است.
29 مهر 1401

مدل منطقی آموزش چیست؟ چگونه میتوان با استفاده از مدل منطقی، میزان اثر بخشی یک برنامه آموزشی را سنجید؟ ...
5 شهریور 1401

طراحی فراگیر یادگیری به چه معناست؟ اصول طراحی فراگیر یادگیری چیست؟ چه رابطهای بین اصول طراحی یادگیری فراگیر و فعالیتهای مغز وجود دارد؟ ...
1 شهریور 1401

16 مرداد 1401

29 تیر 1401

دانشگاهها برای انطباق با شرایط جدید آموزش عالی و برای فراگیرتر، پایدارتر، نوآورانهتر و از نظر اجتماعی مسئولیتپذیرتر شدن، چه باید بکنند؟...
7 تیر 1401

23 خرداد 1401

21 خرداد 1401

19 خرداد 1401

5 اردیبهشت 1401

27 فروردین 1401

چرا بسیاری از کارهای تیمی دانشجویی ناموفق است؟ «پنچره جوهری» چه اطلاعاتی در اختیار قرار میدهد؟ پنجره جوهری مدلی است که نشان میدهد شناخت دیگران از ما، زمانی بیشتر میشود که اطلاعاتی در مورد خود را با آنها در میان بگذاریم.
27 فروردین 1401

28 اسفند 1400

30 بهمن 1400

هویت چیست؟ رشد و توسعه هویت در دانشجویان چگونه انجام میشود؟ توسعه هویت چه نقشی در یادگیری دارد؟ ...
23 بهمن 1400

22 بهمن 1400

23 دی 1400

18 دی 1400

کتاب راهنمای تدوین دوره های آموزشی برونداد محور در حوزه مهندسی؛ با تمرکز بر دوره کارشناسی فناوری اطلاعات، منتشر شد...
11 دی 1400

چه تحولات عمدهای در آموزش مهندسی صورت گرفته است؟ این تحولات چه نقشی در ارتقای آموزش مهندسی داشتهاند؟
5 دی 1400

در چند دهه اخیر کتاب های متعددی برای معرفی تحولات و نوآوری ها در آموزش مهندسی منتشر شده است که یکی از موفق ترین آنها کتاب «بازاندیشی آموزش مهندسی» است.
5 دی 1400

کارشناسی ارشد آموزش مهندسی چیست و چه محتوایی دارد؟ تحصیلات تکمیلی در این رشته چه جایگاهی در دنیا دارد؟
28 آبان 1400

از نظر تعداد دانشآموختگان مهندسی، در دنیا پنجم هستیم؛ اما، کمبود تواناییهای مهارتی یکی از کاستیهای بارز آموزش مهندسی است.
21 آبان 1400

با شروع سال تحصیلی جدید، ما میزبان سومین گروه از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی هستیم.
9 آبان 1400

طرز فکر چیست و چه نقشی در یادگیری دارد؟ طرز فکر ثابت و رشد چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا میتوان طرز فکر را اصلاح کرد؟
3 مهر 1400

25 مرداد 1400

هفت اصلی که میتوانند یادگیری را افزایش دهند کدامند؟ توجه به چه نکاتی یادگیری را بهتر میکند؟ آموزشگران و دانشجویان چه نقشی در تحقق این اصول می توانند داشته باشند؟
20 مرداد 1400

«همترازی آموزش» چگونه محقق میشود؟ «نقشه درس» چیست و چگونه تهیه میشود؟ «راهنمای درس» چه محتوایی دارد؟
19 مرداد 1400

فراشناخت چیست و چه تفاوتی با شناخت دارد؟ نقش فراشناخت در یادگیری چیست؟ فراشناخت زمانی مطرح میشود که فرد سوالهای زیر را از خود بپرسد. درباره این موضوع چه میدانم؟ ...
10 مرداد 1400

چه تجربیاتی از آموزش مجازی کسب کردم؟ چالشهای عمده کدام بودند؟ چه دستاوردهایی از این آموزش حاصل شد؟
29 تیر 1400

اشتراک تجربیات سه نیمسال تدریس غیرحضوری در دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران، دکتر سیروس زمانی ...
29 تیر 1400

8 اردیبهشت 1400

برای برطرف کردن چالشهایی که در حین تدریس با آنها روبرو می شوم، چه باید بکنم و به کجا مراجعه نمایم؟
7 اردیبهشت 1400