مقاله
راهکارهایی برای ارتقای کیفیت آموزش مهندسی ایران؛ فصلنامه آموزش مهندسی
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره 104، صفحات 48-29، زمستان 1403
راهکارهایی برای ارتقای کیفیت آموزش مهندسی ایران
استاد مهندسی زمین / دانشگاه تهران
چکیده
چه دانشها، مهارتها و نگرشهایی را دانشجویان باید در زمان فارغالتحصیلی کسب نموده باشند؟ و چگونه میتوانیم مطمئن شویم که دانشجویان به این تواناییها دست یافتهاند؟ اینها دو سؤال اساسی است که آموزش مهندسی در چند دهه اخیر، به دنبال پاسخ به آن بوده و قدمهای ارزندهای را برای پاسخ به آنها برداشته است. به طور همزمان، دو سؤال عمده در آموزش مهندسی کشور عبارتند از: کاستیهای برنامههای آموزش کارشناسی مهندسی ایران کدام است؟ و چگونه میتوان با رفع این کاستیها کیفیت آموزش مهندسی را ارتقا داد؟ در چند دهه گذشته، برنامهریزی آموزش مهندسی ایران، به صورت متمرکز صورت گرفته است. در نتیجه، بخش قابل توجهی از نقاط قوت و ضعف برنامههای آموزشی مصوب کشور، مشترک هستند. هدف این پژوهش شناسایی کاستیهای برنامههای آموزش مهندسی و ارائه راهکارهای اجرایی برای برطرف کردن آنهاست. به این منظور، با استفاده از دو الگوی معتبر جهانی، کاستیهای برنامهها شناسایی شد و در هر مورد، راهکار اجرایی برای برطرف نمودن آنها تدوین و پیشنهاد گردید. در ادامه، راهکارهای پیشنهادی مورد راستی آزمایی قرار گرفت و کارایی آنها به اثبات رسید. اجرای راهکارهای پیشنهادی، قدمی مثبت برای گذر از کمیت به کیفیت در آموزش مهندسی ایران است.
واژگان کلیدی: آموزش مهندسی ایران، ارزشیابی برنامههای آموزشی، کیفیت، EC2000، CDIO
فایل pdf این مقاله، از لینک مقابل قابل دریافت است. |
![]() |