ساماندهی کلاس های حل تمرین
کارگاه آموزشی: دستیاران آموزشی چه نقشی میتوانند در ارتقای کیفیت آموزش مهندسی داشته باشند ؟
ساماندهی کلاسهای حل تمرین (ویژه دستیاران آموزشی)
تدریس باکیفیت محتاج حضور مدرسانی است که در مورد روشهای یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند. ساماندهی کلاسهای حل تمرین (ویژه دستیاران آموزشی) تدریس باکیفیت محتاج حضور مدرسانی است که در مورد روشهای یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند. باید توجه داشت که استادان تنها آموزشگران برنامههای آموزش مهندسی نیستند. تعداد قابل توجهی از دروس مهندسی دارای یک مؤلفۀ فعالیت عملی یا آزمایشگاهی است؛ که این بخش معمولا توسط دستیاران آموزشی (TA)، بهاجرا در میآید. در این درسها، برای یک ساعت تدریس توسط استاد چندین ساعت کلاس حل تمرین برای دستیاران آموزشی، درنظر گرفته میشود. با توجه بهتماس زیادی که دستیاران آموزشی با دانشجویان دارند، آشنایی با نحوۀ مدیریت کلاس و بهکارگیری روشهای مناسب انتقال مفاهیم بهاین آموزشگران تازهکار، تأثیر بهمراتب بیشتری از ارائه آموزشهای مشابه برای استادان درس، که معمولا سابقۀ تدریس بیشتری دارند، خواهد داشت. بهمنظور رفع این کاستی، کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در سال 1391 کارگاه آموزشی آموزشی ویژهای را برای توسعۀ مهارتهای یاددهی-یادگیری دستیاران آموزشی، طراحی نمود و تا این تاریخ برای صدها نفر از متقاضیان، به اجرا در آورده است. هدف این کارگاه آشنایی با الفبای برگزاری موفقیتآمیز یک کلاس حل تمرین یا جلسۀ آزمایشگاه است. توسعۀ مهارتهای یاددهی-یادگیری دستیاران آموزشی، بیشتر بهصورت فعالیت عملی شرکتکنندگان در کارگاه، حاصل میشود. بهاین منظور ابتدا هدف از کلاسهای حل تمرین و نقشی که دستیار آموزشی باید در آن ایفا نماید، تشریح شده و سپس نکات مهمی را که در موفقیت یا عدم موفقیت یک کلاس حل تمرین مؤثرند، بهبحث گذارده میشود. در ادامه کارگاه، تجربیات یک تدریس موفق عرضه شده و در پایان شرکت کنندگان تجربیات مثبت و همچنین مشکلاتی را که در تدریس داشتهاند، با هم به اشتراک میگذارند. به دنبال بروز پاندمی کرونا، کارگاه دستیاران آموزشی به صورت مجازی برگزار شد. نظر به اهمیت آموزش دستیاران آموزشی درسطح ملی ویدیوی بخشی از این کارگاه تهیه و به این وسیله در اختیار مراکز آموزش مهندسی سراسر کشور قرار داده میشود. گرچه این کارگاه به صورت خودآموز تدوین شده است ولی پیشنهاد ما این است که در هر مرکز آموزشی، کارگاه با راهبری یکی دو نفر از اساتید علاقمند و با تجربه، به صورت حضوری برگزار شود. هر کارگاه، ترجیحا قبل از آغاز هر نیمسال و با حضور حدود 30 نفر از دستیاران آموزشی رشتههای مختلف مهندسی تشکیل میشود. در این کارگاه 3 ساعته، ضمن پخش ویدیوی حاضر یا مواد آموزشی مشابهی که بعدا منتشر خواهد شد، فعالیتها و تمرینهای درنظر گرفته شده با قطع ویدیو و با راهبری اساتید تسهیلگر، به انجام خواهد رسید. لطفاً برگزاری کارگاه دستیاران آموزشی در دانشگاه خود و دستاوردهای آنرا با ما در میان بگذارید تا از طریق کرسی یونسکو در آموزش مهندسی و انجمن آموزش مهندسی ایران به اشتراک گذارده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما از طریق وبسایت کرسی یونسکو (ucee.ut.ac.ir) و ایمیل (ucee@ut.ac.ir) تماس حاصل نمایید.
موفق باشید،
دکتر حسین معماریان
اردیبهشت 1402
کلیدواژهها
#آموزش مهندسی #کارگاه آموزشی #یاددهی و یادگیری #دستیاران آموزشی #دانشکده فنی دانشگاه تهران #کرسی یونسکو در آموزش مهندسی #دکتر حسین معماریان
...........