یک دهه پژوهش، با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی (مقاله)

فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران، شمارۀ 101

مقالۀ آقای دکتر حسین معماریان، رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، تحت عنوان «یک دهه پژوهش، با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی» در شمارۀ 101 فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران (اینجا) منتشر شد. 

چکیده

نزدیک به نود سال از آغاز آموزش نوین دانشگاهی در ایران می‌گذرد. در این مدت، آموزش مهندسی در کشور، در کنار گسترش کمّی زیاد، فراز و فرودهای چندی را پشت‌ سر گذارده است. اعتلای آموزش مهندسی در گرو شناسایی چالش‌های آن و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر آنهاست و این امری است که تنها با پژوهش‌های سامان‌یافته، امکان‌پذیر است. یکی از اقدامات متصور در این زمینه، ایجاد مرکزی برای ارتباط بین فعالیت‌های صورت‌گرفته در آموزش مهندسی کشور و مراکز آموزشی دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است. دراین‌ارتباط، به دنبال تصویب سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در سال 1393 دانشگاه تهران تأسیس گردید. کرسی یونسکو، به ‌عنوان یک اتاق فکر، پژوهش و آینده‌پژوهشی در زمینه‌های مختلف آموزش مهندسی را سرلوحۀ اهداف خود قرار داده است. در این مقاله، ضمن معرفی اهداف و دامنه فعالیت‌های کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، دستاوردهای یک دهه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این کرسی، مرور شده است.

کلیدواژه‌ها

آموزش مهندسی، کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، ایران

 


140 بازدید
نظر شما چیست
 captcha
یک دهه پژوهش، با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی (مقاله)