سازوکار پژوهش در آموزش مهندسی
شباهتها و تفاوتهای پژوهش در آموزش مهندسی و علوم انسانی کدام است؟
در سالهای اخیر، تعداد اساتید مهندسی، و در مواردی دانشجویان مهندسی، که مایل بهپژوهش در زمینۀ آموزش مهندسی هستند، رشد چشمگیری داشته است. پرسشی که اغلب این علاقمندان در ابتدا به دنبال پاسخ به آن بودهاند، آگاهی از موارد اشتراک و افتراق پژوهش در علوم انسانی و مهندسی است. انجمن آموزش مهندسی کانادا در سال 2022 راهنمایی را در این مورد منتشر کرده و در آن بهطور فشرده فرایند پژوهش در آموزش مهندسی را معرفی کرده است. علاقمندان میتوانند نسخهای از این راهنما را از (اینجا) بهدست آورند. علاقمندانی که مایل به بررسی عمیقتر در زمینه روش و سازوکار پژوهش هستند میتوانند به منابع متنوعی که در این زمینه وجود دارد، از جمله کتاب پرفروش «هنر پژوهش» (اینجا)، مراجعه نمایند.
حسین معماریان- دی ماه 1401