پژوهش در برنامهریزی آموزشی
1402 | ||
آموزش فنی و مهندسی در ایران، چالشها و راهکارها
عمدهترین چالشهای آموزش مهندسی کدامست؟ چه راهجلهایی برای مقابله با آنها متصور است؟ ادامه... |
||
الگوهای طراحی آموزشی چه مدلها و اصولی برای طراحی آموزش یک درس یا یک فعالیت آموزشی، پیشنهاد شده است؟ ادامه... |
||
1401 | ||
..... | ||
همترازی درسچگونه مطمئن شویم که فعالیتهایی که برای طراحی درس، انتخاب منابع درسی و تدریس آن در کلاس، انجام میدهیم هدفهای یادگیری درس را محقق خواهد کرد؟ ...ادامه |
||
... | ||
ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی مدل منطقی آموزش چیست؟ چگونه میتوان با استفاده از مدل منطقی، میزان اثربخشی یک برنامه آموزشی را سنجید؟ ...ادامه |
||
..... | ||
طراحی فراگیر برای یادگیری (UDL) طراحی فراگیر یادگیری به چه معناست؟ اصول طراحی فراگیر یادگیری کدامند؟ ...ادامه |
||
..... | ||
1400 | ||
...... | ||
سازوکار طراحی درس «همترازی آموزش» چگونه محقق میشود؟ «نقشه درس» چیست و چگونه تهیه میشود؟ «راهنمای درس» چه محتوایی دارد؟ ...ادامه |
||
..... | ||
. |
اصول یادگیری مؤثر هفت اصلی که میتوانند یادگیری را افزایش دهند کدامند؟ توجه به چه نکاتی یادگیری را بهتر میکند؟ ...ادامه
|
|
..... | ||
1398 | ||
....... | ||
سازوکار یاددهی و یادگیری چه آیندهای برای فرایند یاددهی-یادگیری میتوان متصّور شد؟ نظریههای معروف یادگیری کدامند؟ ...ادامه |
||
1396 | ||
....... | ||
چالشهای آموزش برخط مهندسی
بررسیها و اقدامات مربوط به استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری تاریخچه طولانی دارد. در گذشتۀ نه چندان دور آموزش از ...ادامه |
||
کسب «توانایی جانبی» در دورۀ کارشناسی مهندسی این روزها، هر چند مدت یکبار، با چاپ یک مقاله، یا ارائه یک سخنرانی، این مطلب بار دیگر مطرح میشود که دانشآموختگان ...ادامه |
||
|
||
طراحی دورۀ «کارشناسی ارشد آموزش مهندسی» از اهداف اصلی آموزش عالی کشور، تولید و اشاعه دانش و تربیت نیروی متخصص و ماهر برای رشد و توسعه جامعه است. در این میان ...ادامه |
||
طراحی درس جدید تحصیلات تکمیلی «آموزش مهندسی» جهانی شدن اقتصاد، پیشرفتهای شگرف در فناوری و علوم شناختی و حرکتی جهانی بهسمت ارزشیابی دستاوردمحور برنامههای ...ادامه
|
||
دورۀ آموزشی توسعه مهارتهای یاددهی-یادگیری اعضای هیأتعلمی کیفیت شرط بقای مراکز آموزشی مدرن و دریچهای بهسوی جهانی شدن آموزش عالی است. یکی از در دسترسترین روشها برای ...ادامه |
||
ساماندهی راهنمای درس قسمت عمدۀ فعالیتهای آموزشی اساتید مهندسی را میتوان بهسه بخش فعالیتهای قبل از تدریس، عملیات تدریس و یادگیری ...ادامه |
||
1395 | ||
......... | ||
اصلاح گزارش عملکرد دانشجویان سطح نمرات درسها در مراکز آموزش مختلف متفاوت است. حتی در یک دانشگاه نیز نمرات دانشجویان در دانشکدهها یا گروههای آموزشی مختلف، یکسان نیست. ...ادامه |
||
کاستیهای برنامههای آموزش مهندسی ایران آموزش مهندسی در سطح جهان، بهیک تعریف کم و بیش واحد از تواناییهای موردنیاز دانشآموختگان مهندسی، نزدیک شده است. ما نیز اگر بخواهیم ...ادامه |
||
توسعۀ تواناییهای آینده ساز در دانشجویان مهندسی بازار کار بهشدت رقابتی کنونی مهندسی، این سؤال را از ابتدای تحصیل برای بسیاری از دانشجویان مطرح میکند که جدا از جدیت در خواندن درسها و ...ادامه |
||
آموزش طراحی مهندسی طراحی، اوج فعالیتهای مهندسی است. مهندسان، با بهکارگیری قوه تخیل و مهارتهای حرفهای خود، نقش مؤثری در طراحی ...ادامه |
||
1394 | ||
...... | ||
تهیۀ هدفها و دستاوردهای آموزش مهندسی یکی از پیشنیازهای آموزش موفق، تعیین هدفهای یادگیری مناسب برای درسها و برنامۀ آموزشی است. استادان با آگاهی ...ادامه |
||
توسعۀ مهارتهای یاددهی-یادگیری دستیاران آموزشی تدریس با کیفیت محتاج حضور مدرسانی است که در مورد روشهای یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند. باید توجه داشت که استادان تنها آموزشگران ...ادامه |
||
طراحی درس جدید یا بازنگری درس موجود پس از آنکه ارائه درسی به ما محول شد و اطلاعات اولیه در مورد سابقۀ تدریس آنرا بهدست آوردیم، کلیدیترین اقدام تهیۀ ...ادامه |
||
|
||
1393 | ||
......... | ||
بازنگری پروژه کارشناسی مهندسی آموزش عالی در کشور ما در چند دهۀ گذشته تغییرات ساختاری و محتوایی زیادی داشته است. بررسی برنامههای مصوب آموزش ...ادامه
|
||
بازنگری تقویم آموزشی تدوین و اجرای مستمر یک تقویم آموزشی عاملی مهم در رعایت نظم آموزش و پژوهش از نظر زمانبندی و تداوم آن و در نتیجه حفظ کیفیت مطلوب ...ادامه | ||
بازنگری برنامههای آموزش مهندسی همزمان با پایان گرفتن قرن بیستم و آغاز هزاره جدید، بسیاری از کشورهای جهان بازنگریهای گستردهای، بهخصوص در زمینه آموزش عالی ...ادامه |
||
1392 | ||
........ | ||
درس جدید «درآمدی بر مهندسی» آموزش دانشگاهی فنون، روابط و فرایندهای یک رشته مهندسی را با جزئیات بسیار میآموزد ولی کمتر آموزشی در مورد نحوۀ ...ادامه |