اصلاح گزارش عملکرد دانشجویان
سطح نمرات درسها در مراکز آموزش مختلف متفاوت است. حتی در یک دانشگاه نیز نمرات دانشجویان در دانشکدهها یا گروههای آموزشی مختلف، یکسان نیست. این امر در مورد دروس یک برنامه آموزشی نیز صادق است. تفاوت سطح نمرات در مراکز مختلف باعث میشود که نمرات ثبت شده در کارنامه یک دانشجو بهتنهایی نمیتوانند توانایی وی را، حداقل در مقایسه با متوسط نمرات کلاس، مشخص سازد. آیا دانشجویی که در یک درس نمره 14 گرفته جزو دانشجویان ضعیف آن درس بوده؛ یا اگر سطح نمرات درس پایین بوده این دانشجو جزو گروه متوسط یا حتی قوی کلاس محسوب میشده است؟
برای برطرف نمودن این کاستی راهکارهای متفاوتی را میتوان درنظر گرفت. یک روش ساده، که امروز در بسیاری از دانشگاههای کشورهای پیشرفته بهکار گرفته میشود، افزودن یک ستون جدید بهکارنامۀ تحصیلی دانشجویان است. در این ستون، در مقابل نمره هر درس، میانگین نمره کلاس در آن درس قید میشود. بههمین ترتیب میتوان در کنار معدل کل هر دانشجو نیز میانگین معدل دانشآموختکان آن دوره را قید کرد. با انجام این اصلاحات کوچک، در کارنامۀ تحصیلی، دانشآموختگان خواهند توانست در زمان استخدام، یا ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور، اطلاعات دقیقتری از تواناییهای آموزشی خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
در همین راستا پیشنهاد میشود کارنامه تحصیلی در دانشگاه بهصورت دو زبانه تهیه و در اختیار دانشآموختگان قرار داده شود. این رویه، که هماکنون در برخی از دانشگاههای کشور نیز اجرا میشود، ضمن جلوگیری از لغزشهایی که در زمان ترجمه مدارک برای ادامه تحصیل دانشآموختگان پیش میآید، امکان استفادههای غیرقانونی از مدرک تحصیلی را نیزکاهش خواهد داد.
این پیشنهاد آموزشی در جلسه دی ماه شورای راهبردی کرسی یونسکو طرح و بهتصویب رسید و متعاقبا در جلسۀ دوم اسفند ماه 1395 شورای آموزشی پردیس دانشکدههای فنی تصویب و جهت بررسی و اقدام به دانشگاه ارسال شد.
ح. م.، دی ماه 1395
فایل pdf این متن، از لینک مقابل قابل دریافت است. |