گزارش هم اندیشی اساتید دانشگاه های آمریکا
گزارش هماندیشی اساتید دانشگاه های آمریکا در مورد چالشهای آموزش مهندسی در دوران کرونا و پس از آن ...
در تاریخ 9 و 15 فوریه 2021 دو جلسه هم اندیشی در مورد آموزش و پژوهش مهندسی در طول بحران کرونا و پس از آن، برگزارشد. مدیریت این جلسات هم اندیشی، که با حمایت انجمن آموزش مهندسی آمریکا (ASEE) و به صورت برخط برگزار شد، برعهده دکتر وحید متولی، استاد ایرانی دانشگاه فنی تنسی بود. این برنامه هم اندیشی نه به شکل سخنرانیهای معمول، بلکه بهصورت تعامل همهجانبه بین 44 نفر از اساتید دانشکدههای مهندسی دانشگاههای مختلف ایالات متحده برگزار شد. آقای امیررضا محرابی، دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مهندسی دانشکده فنی دانشگاه تهران، که تنها دانشجوی شرکت کننده در این جلسات بود، خلاصه ای از مباحث مطرح شده و دستاوردهای آنرا تهیه کردهاند، که در ادامه آمده است. مرور این مطالب نشان می دهد که چالشهای آموزش مهندسی در دوران کرونا، در بسیاری موارد، در ایران و آمریکا مشابه بوده اند.
ساختار جلسات
در ابتدای اولین جلسه پس از یک نظرخواهی عمومی نحوه گروهبندی اساتید برای تعامل نزدیکتر بدین شکل برقرارشد که اساتید در 4 دسته زیر قرار گرفتند
1. دانشگاههایی که هم دانشکده مهندسی و هم پزشکی دارند و بیش از 200 عضو هیئتعلمی دارند.
2. دانشگاههایی که هم دانشکده مهندسی و هم پزشکی دارند و کمتر از 200 عضو هیئتعلمی دارند.
3. دانشگاههایی که فقط دانشکده مهندسی دارند و بیش از 200 عضو هیئتعلمی دارند.
4. دانشگاههایی که فقط دانشکده مهندسی دارند و کمتر از 200 عضو هیئتعلمی دارند.
اجزای اصلی جلسات تعاملی بر دو محور اساسی چالش آموزش و چالش پژوهش در دوران همهگیری کرونا و آموزش از راهدور بوده است:
سرفصل چالشهای آموزش را، که در این جلسات مورد بحث قرار گرفت، بهنحو زیر میتوان خلاصه کرد:
- توجه دانشجویان به کلاس: مواردی مطرح شد که دانشگاه باوجود حمایت مالی از دانشجویان و استفاده دانشجویان ازاینگونه امکانات فیزیکی و مادی، توجه مناسبی به دروس در حین تدریس نداشتند.
- آزمونها: یکی از اساتید دانشگاه ایالتی تگزاس، در خصوص تغییر نمرهدهی، لزوم این تغییر هم برای آینده آموزش و هم برای استفاده و کاربرد این نوع نمرهدهی و آزمون در آموزش از را دور صحبت کردند.
- حجم تمرینات: تغییر محتوای تمرینات و سرفصلها و افزایش حجم تمرینات در دانشگاه استنفورد، توسط یکی از اساتید موردبحث قرار گرفت.
- جذب به پژوهش: یکی از اساتید دانشگاه UCLA کاهش چشمگیر ورود دانشجویان آموزشدیده به سطح پژوهشهای کاربردی در دوران کرونا و لزوم همکاری با دانشکدههای پزشکی موردبحث قراردادند.
- اجرای کارهای پژوهشی: در این بخش یکی از اساتید دانشگاه نیویورک در زمینۀ امکانات لازم برای پژوهش از راه دور و ارتباط با اساتید را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
چالشهای مطرحشده در سطح پژوهش:
- ایجاد انگیزه در دانشجویان و اعضای هیات علمی
- کمرنگ شدن ماهیت بخشهای مهندسی، در صورت عدم اقدام به پژوهش و ارتباط موثر، از راه دور
- راهبردهای تخصیص فضا برای پژوهش
- چگونگی تشویق فعالیتهای بینرشتهای و تجارب استادان در این زمینه
- ایجاد و تداوم روابط موثر با جامعه و دانشگاه. ایجاد و تداوم روابط با مدیریت، صنعت و اعضای هیات علمی خارجی.
- بهبود نرخ ارسال پیشنهاد برای پژوهش، توسط انگیزه دادن به اعضای هیاتعلمی جوان.
- افزایش الزامات انطباقی، به نحوی که استادان احساس کنند که برای توسعه تحقیقات متعهد اند.
- ایجاد و حفظ روابط بین اساتید و دانشجویان برای تسهیل پژوهش.
- کمک به اساتید برای هدایت سیاستهای ارتباط در جهت پژوهشهای مشترک خارجی.
- کار- صنعت و ارزیابی ریسک پژوهش.
- چگونگی ایجاد ارتباط بین دانشکدههای مهندسی و دانشکدههای پزشکی
- تامین منابع مورد نیاز دانشجویان برای ایجاد همافزایی در پژوهش
- کاستن از موانع اخذ بودجه برای پژوهش (برای تشویق تحقیقات، اهرمهای زیادی وجود ندارد).
- ایجاد انگیزه و ترغیب افراد از طریق سیستم پاداش کمک به اساتید در کسب بودجه.
نتیجه بحثهای روز دوم:
- تغییر تعریف کلاس در دانشگاه به محیط تبادل اطلاعات
- برنامهریزی برای برقراری ارتباط با صنعت از طریق استفاده از فضای دانشگاهی به محیطی برای تبلور و رشد دانشجویان و فراهم ساختن زیرساختهای استارتاپها و پژوهشهای علم بنیان.
- برقراری ارتباط بین دانشگاهی برای غنیسازی پژوهشها.
- ارتباط با دانشکدههای پزشکی بهمنظور شناخت بهتر نیازها در حوزه مدیریت فضای بهداشتی و پژوهشهای علتیابی و تشخیصی
- توصیه برای افزایش مهارتهای حرفهای مدیران دانشگاه و برقراری آموزشهایی برای رشد تواناییهای کارمندان دانشگاه،
- برگزاری جلسات هماندیشی توجیهی برای اساتید درزمینۀ تغییرات ضروری در دانشگاه، بهمنظور شکلگیری آموزشهای مؤثر در فضای پس از کرونا
- تأمین مالی پروژهها و تغییر فضای دانشگاهی به سمت تعامل دانشجویان و صنعت پس از کرونا و تغییر آرام فلسفه بنیادین دانشگاه و دانشگاههای نسل جدید.
- توجه و تخصیص اساتیدی از هر دانشکده به بحث پژوهش در آموزش مهندسی برای کنترل و مدیریت آینده بحث آموزش و پژوهش و اخذ رتبه مناسبتر در سیستم ارزشیابی ABET.
- توجه به برقراری جریان مالی برای بهکارگیری و کمک به دانشجویان در سالهای ابتدایی و از بین بردن تدریجی هزینههای جاری دانشگاه با صورتبندی و عملیاتی نمودن بندهای پیشین و کمک به رشد علمی جامعه.
- همکاری بیشتر با سازمانهای جهانی بهمنظور تبادل تجربه با هیات علمی مهندسی در اتحادیه اروپا و انگلستان، برای ایجاد دریچه تعاملی در حیطه پیمان واشنگتن و ایجاد پایههایی برای برقراری سیستم ارتباط و تبادل دانشجویان
- کمک به اساتید مسن برای بهبود سطح تدریس با استفاده از همکاری دانشجویان و دستیاران ماشینی (رباتهای دستیاری).
به نظر میرسد که زمان آن رسیده است که در کشور ما نیز جلساتی برای بحث در مورد چالشها و اشتراک دستاوردهای آموزش مهندسی در دوران کرونا و سالهای بعد از آن، برگزار شود. فرهنگستان علوم، انجمن آموزش مهندسی ایران و کرسی یونسکو در آموزش مهندسی می توانند در این زمینه پیش قدم باشند.