سخنرانی رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در گردهمایی "امروز و فردای آموزش مهندسی" در دانشگاه صنعتی شریف؛ 97/2/15
انجمن آموزش مهندسی ایران گردهمایی با عنوان "امروز و فردای آموزش مهندسی" را در سالن آمفی تئاتر دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار کرد. در این نشست تصویب شد تا شاخه انجمن آموزش مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف تاسیس گردد.
در ابتدا دکتر عباس بازرگان (استاد دانشگاه تهران و عضو هیأت مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران)، در خصوص پژوهش در آموزش مهندسی سخن گفتند و اشاره کردند که آموزش مهندسی حوزه ای میان رشته ای است که در ده سال اخیر موج آن شدت گرفته و مسائل خاص و روش های خاص خود را دارد.
وی گفت: روش تحقیق در آموزش مهندسی سعی دارد که حوزه مهندسی را با پداگولوژی (علم هنر یاد دهی –یادگیری) به صورت میان رشته ای تلفیق نماید.ایشان به پیامد، محصول، فرایند، درون داد و برون داد نهایی به عنوان عناصر پنجگانه نظام آموزش مهندسی اشاره کردند و بیان کردند علوم تربیتی، روانشناسی، علوم شناختی، اقتصادی و ... از جمله رشته هایی است که مهندسی آموزشی از آن منشعب شده است.
در ادامه برنامه مهندس سید ابراهیم ابطحی (عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیأت مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران) طی سخنانی گفتند: محتوای آموزش با روش آموزش نسبت مساوی دارد و مدل ارتباطی غیر از تحول، ماهیت اقلیمی نیز داراست.
ایشان به موضوع انسان دو زیست در جامعه کنونی اشاره کردند و گفتند: انسان دوزیست انسانی است که علاوه بر زندگی در جامعه واقعی در یک فضای مجازی نیز در حال گذران است که باید بر اساس نوع زندگی این انسان به آموزش آن نیز توجه نمود.
در ادامه نشست دکتر حسین معماریان (استاد دانشگاه تهران و رئیس کمیته پژوهش در آموزش مهندسی انجمن) طی سخنانی با موضوع ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی گفتند: در هشت دهه گذشته آموزش مهندسی در ایران فراز و فرود های متعددی را تجربه کرده است.
ایشان با تأکید بر این موضوع که باید به جای بالا رفتن تعداد دانشجو، استاد و مراکز آموزش عالی به فکر افزایش کیفیت بود و کیفیت و ارزشیابی را به آموزش عالی کشور برگرداند.
در ادامه نشست دکتر حسن ظهور (عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف) طی سخنانی با موضوع تعامل در آموزش مهندسی گفتند: آموزش تعاملی نوعی آموزش پویاست که تعامل دوجانبه و مداوم را بین استاد و دانشجو برقرار می سازد.
ایشان با تأکید بر اینکه باید روش های تدریس در دانشگاهها اصلاح شود گفتند: بهره گیری از روش تعاملی برای تدریس در کلاس درس از روش های مناسب می باشد.
دکتر ظهور به مزایای آموزش تعاملی نیز اشاره کرده و افزودند: افزایش یادگیری، افزایش فعالیت، بالا رفتن باور و توقع دانشجو، بهره گیری دو طرفه دانشجو و استاد و... از جمله مهمترین مزایای آموزش تعاملی است.
در ادامه نشست دکتر فرجی دانا (استاد دانشگاه تهران و رئیس هیأت مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران) طی سخنانی به چالش های موجود در آموزش مهندسی پرداختند.
ایشان گفتند: نظام آموزش مهندسی برای انتقال محتوا به ذی نفعان است و نحوه انتقال مفاهیم و زیر بنای یادگیری و یاددهی به فرایند آموزش مربوط می شود.
دکتر فرجی دانا افزود: باید برای تضمین کیفیت نظام، ساختار و ارزشیابی مناسب داشته باشیم.
ایشان افزودند: مهم ترین تحول در آموزش مهندسی که باید قطعی شود مساله محیط زیست است و متأسفانه در سال های اخیر این موضوع در بهینه سازی محیط زیست جایگاهی نداشته است. اما امروز به توسعه پایدار معتقدیم و توسعه پایدار بدون حفظ محیط زیست ممکن نیست.
ایشان در ادامه موضوعاتی چون اخلاق اجتماعی، فراگیری آموزش های مهارتی عمومی چون کارآفرینی در کنار مهارت های مهندسی را لازم دانسته و افزود: متأسفانه کشتی کیفیت ما در اقیانوش بی کران کمیت در حال غرق شدن است و با ارزیابی مناسب و مطالبه گری عمومی می توان راه نجاتی برای این کشتی یافت.
گفتنی است: در ادامه برنامه ضمن برگزاری پنل تخصصی با حضور اعضای این پنل هر یک از حاضرین نظرات و تجربیات خود را در ارتباط با دانشگاه خود بیان نمودند و در خاتمه این برنامه و پس از بحث و بررسی ایجاد شاخه انجمن مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف تصویب شد.
به نقل ازسایت دانشگاه صنعتی شریف