مجله پژوهش در آموزش مهندسی
انجمن آموزش مهندسی ایران با همکاری موسسه انتشاراتی بین المللی Springer مجله Engineering Education Research را منتشر می کند.
هدف این نشریه ایجاد همگرایی و برقراری پیوند میان گروه متنوعی از دانشمندان حوزه آموزش و متخصصان حرفه ای با ترویج پژوهش و گفتگو برای دستیابی به روشهای ارائه آموزش برتر مهندسی است. زمینه " آموزش مهندسی"، شامل خبرگانی از میان استادان رشته های مهندسی، مهندسان فعال در صنایع گوناگون و پژوهشگرانی با پیشینه های آموزشی-پژوهشی چند رشته ای متعدد را در برمی گیرد. EER می کوشد متخصصان حرفه ای، آموزشی و دانشی را با یکدیگر پیوند دهد و بدنه ای از دانش را ایجاد کند به طوری که منجر به پیشرفت های چشمگیر و تبادل اطلاعات پیشرفته درخصوص یادگیری، توسعه، تعلیم و آموزش در زمینه مهندسی گردد. هدف اصلی EER تقویت نوآوری و تعالی آموزشی به نفع دانشجویان رشته های مهندسی است.هدف، ارتقاء تعالی در آموزش مهندسی با تبدیل شدن به یک ارائه دهنده جهانی دانش قابل دسترس و با کیفیت بالا، ایجاد درک الزامات و چالش های مربوط به توسعه مهارت های مهندسی در همه سطوح و در نهایت تسهیل و رشد آموزش مهندسی در سراسر جهان است. اولویت راهبردی، اتصال افراد در زمینه آموزش مهندسی از طریق دانش، مهارت و جامعه است. EER به عنوان یک مجله بین المللی و چند رشته ای که مقالات چاپ شده در آن توسط هیأت تحریریه ای از خبرگان این حوزه به داوری می رسد، به ارائه بستری برای انتشار تحقیقات پیشرفته علمی و کاربردی در زمینه های فناوری های آموزشی و مهندسی اختصاص یافته است.
بر این اساس، مجله "پژوهش در آموزش مهندسی" از صاحبنظران و علاقه مندان به "آموزش مهندسی" دعوت می کند تا با ارائه مقالات پژوهشی یا مروری که دربردارنده مطالعات اصلی و نوآورانه در زمینه دانش نظری، روش شناختی و موضوعی آموزش مهندسی باشد، باعث پیشرفت تحقیقات، مهارت های عملی و سیاست گذاری آموزش مهندسی شوند. این امر بستر مناسبی را برای محققان علاقمند فراهم می کند تا ایده ها، یافته ها و آخرین تحولات آموزش مهندسی و فن آوری های آموزشی و تأثیر آنها بر جامعه را ارائه دهند.
موضوعات محوری در این ژورنال شامل موارد زیر هستند:
1. ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه های مهندسی
2. ابتکارات نوآورانه با هدف تقویت یادگیری دانش جویان و استخدام پذیری
3. مهندسی اجتماعی-شناختی و بین فرهنگی
4. فلسفه مهندسی و فناوری
5. دستورالعمل های مجازی و یادگیری آنلاین
6. سیاستگذاری آموزشی، مدیریت و رهبری
7. مهارتهای ارتباطاتی، زبانی و عمل گرایی در مهندسی
8. عوامل انسانی، همگرایی سیستمی و پایداری
9. آموزش مبتنی بر فناوری های نوظهور
10. خلاقیت از طریق همکاریهای بین رشته ای و کار تیمی
11. نوآوری مهندسی و تنوع گرایی
12. آموزش STEM(علوم ، فناوری ، مهندسی ، ریاضیات)
13. روانشناسی مهندسی و ارگونومی شناختی
14. مربیگری و تسهیل در کارآفرینی
15. روش های آموزش رسانی و ارزیابی یادگیری
16. یادگیری پروژه محور یا مبتنی بر حل مسئله PBL
17. رهبری اخلاقی و آموزش مدیریت اجرایی
18. آموزش ترکیبی و یادگیری حضور
19. فرهنگ مهندسی و تجربه با جامعه چند هویتی (نژاد، جنسیت، و غیره)
20. نقش پرورش در آموزش مهندسی
21. مفاهیم آستانه و یادگیری دانشجویان
اعضای هیأت تحریریه
- دکتر علی اشرفی زاده، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
- دکتر عباس بازرگان، دانشگاه تهران
- دکتر محمدحسن پنجه شاهی، دانشگاه تهران
- دکتر سید محسن حائری، دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر محمودرضا دلاور، دانشگاه تهران
- دکتر رضا ستوده قره باغ، دانشگاه تهران
- دکتر محمدحسن سعیدی، دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر مینو عالمی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد غرب تهران
- دکتر رضا فرجی دانا، دانشگاه تهران
- دکتر محمدکارآموز، دانشگاه تهران
- دکتر محمود کمره ای، دانشگاه تهران
- دکتر حسین معماریان، دانشگاه تهران
- دکتر حامد معیری کاشانی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد غرب تهران
- دکتر علی مقداری، دانشگاه صنعتی شریف (سردبیر)
- دکتر عباس ملکی، دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر محمود یعقوبی، دانشگاه شیراز
- Dr. Abdullah Ambusaidi,Sultan Qaboos University
- Dr. Ali Chamkha, Prince Mohammad Bin Fahd University
- Dr. Amir Zeid, American University of Kuwait
- Dr. Ahmed Abu Hanieh, Birzeit University
- Dr. Behrokh Khoshnevis, University of Southern California
- Dr. Julia M. Puaschunder, Columbia University
- Dr. Mohsen Shahinpoor, University of Maine
نویسندگان محترم مقالات می توانند مقاله خود را از طریق لینک زیر بطور مستقیم بارگذاری نمایند:
https://www.editorialmanager.com/snas
دستورالعمل تهیه مقالات:
https://www.springer.com/journal/42452/submission-guidelines
لطفاً طی فرایند ارسال مقاله، عنوان Topical Collectionرا از زیر منو در بخش Editorial Manager انتخاب نمایید.