دورۀ آموزشی توسعه مهارت‌های یاددهی-یادگیری اعضای هیأت‌علمی

کیفیت شرط بقای مراکز آموزشی مدرن و دریچه‌ای به‌سوی جهانی شدن آموزش عالی است. یکی از در دسترس‌ترین روش‌ها برای آگاهی از نقاط قوت و ضعف برنامه‌های آموزشی و ارتقای کیفیت آن، گذر موفقیت‌آمیز از فرایند ارزشیابی است؛ که با توجه به‌ملاک‌ها و استاندارهای مورد قبول جهانی، تدوین شده است. عنصر کلیدی در به‌اجرا گذاردن تغییرات در آموزش مهندسی، اعضای هیأت‌علمی هستند. اعضای هیأت‌علمی در طول دوران کار حرفه‌ای خود با تنوعی از چالش‌ها روبرو می‌شوند، که مقابله با آنها نیاز به ­راه‌کاری سازمان‌یافته دارد. آزمون و خطا، و در مواردی مشورت با اساتید پیش‌کسوت، از رایج‌ترین روش‌های مقابله با این چالش‌ها و ارتقای مهارت‌های حرفه‌­ای است. در آموزش مدرن، توسعۀ حرفه­­­­‌ای اعضای هیأت‌علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توسعۀ مهارت‌های حرفه‌ای اساتید نوعی حمایت سازمان‌یافته، برای کمک به‌ارتقای عملکرد اعضای هیأت‌علمی است. در چند سال گذشته کرسی یونسکو در آموزش مهندسی بیش از پانزده کارگاه را به ­این منظور طراحی و با همکاری دفتر ارزیابی کیفیت دانشکده فنی دانشگاه تهران و انجمن آموزش مهندسی ایران، در دانشگاه تهران و دانشگاه‌­­های دیگر، به‌اجرا درآورده است. به­­­­­­­­­ منظور بالا بردن کارایی این کارگاه‌ها برای اعضای هیأت‌علمی جدیدی که به‌تازگی استخدام شده‌­اند، تعدادی از این کارگاه­‌ها در یک دورۀ آموزشی چند روزه، فراهم آمده است. هدف این دوره بهبود مهارت‌‌های آموزشی اعضای هیأت‌علمی است. در این دوره، هشت کارگاه در زمینه مهارت­­­­‌های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی برنامه‌های آموزش مهندسی، عرضه می­‌شود. به کسانی که دوره را با موفقیت به پایان برسانند گواهی‌نامه شرکت در دوره اعطا می‌شود.

..

 دستاوردهای دوره

عضو هیأت‌علمی، که این دوره را با موفقیت به‌پایان برساند، قادر خواهد بود:

  1. برخی از جدیدترین  پژوهش‌ها را، در زمینۀ یاددهی-یادگیری علوم و مهندسی، توضیح دهد.
  2. روش‌های پیشنهادی در این پژوهش‌ها را در تدریس خود به‌کار ببرد.
  3. مجموعه‌ای از مهارت‌های تدریس (مثل: تهیه دستاوردهای یادگیری، برنامه‌ریزی تدریس، ارائه در کلاس، به‌کارگیری روش‌های یادگیری فعال، کسب بازخورد به منظور بهبود تدریس، تدوین مسائل و سؤالات برای آزمون‌ها)، را فراگرفته و به‌کار ببرد.
  4. میزان یادگیری دانشجویان را در خلال درس و در پایان آن به‌نحو مؤثری ارزیابی کند.
  5. سازوکار فرایند ارزشیابی برنامه‌های آموزش مهندسی را توضیح داده و به‌کاربندد.

..

منابع آموزشی و کمک آموزشی دوره

     -  کتاب نوآوری در آموزش مهندسی، انتشارات داشنگاه تهران، 1391. (نسخه‌ای از این کتاب در اختیار هر یک از شرکت‌کنندگان دوره آموزشی قرار داده می‌شود (کتاب درسی دوره)).

     -  کتاب طراحی مهندسی، انتشارات دانشکاه تهران، 1392.

     -  کتاب حرفه مهندسی، انتشارات دانشگاه تهران، 1388.

     -  کتاب‌های چاپ شده در زمینه آموزش مهندسی در سطح جهان (فهرست و  مشخصات این کتاب‌ها در وبگاه کرسی یونسکو قابل دستیابی است (ucee.ut.ac.ir).

    -  مقالات در زمینه آموزش مهندسی (پی دی اف این مقالات از طریق وبگاه کرسی یونسکو در آموزش مهندسی قابل دستیابی است).

    -  مقالات چاپ شده در فصلنامه آموزش مهندسی ایران (این مقالات از طریق وبگاه فصلنامه قابل دستیابی هستند).

 

فایل pdf این متن، از لینک مقابل قابل دریافت است.


1293 بازدید
<p><strong><span style="font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;font-size:x-large;color:#0066cc;">دورۀ آموزشی توسعه مهارت&zwnj;های یاددهی-یادگیری اعضای هیأت&zwnj;علمی</span></strong><br /></p>