کارگاه آموزشی 

یادگیری فعال

  • هدف: آشنایی با نحوۀ کاربرد انواع روش‌های یادگیری فعال، به‌منظور ارتقای کیفیت یادگیری
  • سرفصل‌ها: آموزش دانشجومحور یعنی چه؟ انواع یادگیری فعال کدامست؟ روش صحیح تلفیق یادگیری فعال با آموزش سنتی چیست؟، ...
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده: در چند دهۀ گذشته روش‌های متعددی برای بالابردن میزان یادگیری در کلاس ابداع شده، که اساس تقریبا همۀ آنها بر دانشجومحوری، یا فعال نمودن و مشارکت دانشجویان در فرایند تدریس و یادگیریست. یادگیری فعال، هر آن چیزی است که در کلاس اتفاق می‌افتد تا دانشجویان را با مطالبی که عرضه می‌شود در‌گیر نماید و میزان یادگیری آنها را افزایش دهد. روش‌های یادگیری فعال بسیار متنوع بوده و دامنه‌ای از فعالیت‌های ساده‌، چون پرسش سوال از دانشجویان؛ تا فعالیت‌های پیچیده‌تر نگارشی، بحث و مناظره، و انواعی از فعالیت‌های گروهی و مشارکتی، دارد. این روش‌ها دانشجویان را ترغیب می‌نماید که درگیری بیشتری با مطالب درسی پیدا کرده و برهم‌کنش بین دانشجویان، و مابین استاد و دانشجویان، را افزایش می‌دهد. آگاهی از تجربیاتی که در مورد کاربرد روش‌های یادگیری فعال در مراکز آموزشی پیشرفتۀ دنیا به‌‌دست آمده، آموزشگران مهندسی را قادر می‌سازد که از بین آنها فعالیت‌های متناسب با شرایط درس و کلاس خود را انتخاب و به‌‌کاربندند. به‌‌کارگیری روش‌های یادگیری فعال، کلاس را پر نشاط‌‌تر، علاقمندی دانشجویان را بیشتر و دستاوردهای تدریس را ملموس‌تر می‌نماید. در انتخاب روش‌های یادگیری فعال باید دقت کرد که فعالیت‌هایی انتخاب شوند که به‌‌یادگیری همۀ دانشجویان کمک کند. در این کارگاه، ضمن آشنا شدن با انواع روش‌های یادگیری فعال، برخی از پرکاربردترین‌ آنها، به‌طور عملی به‌اجرا در خواهد آمد.


903 بازدید