تجربه‌های تدریس

تجربه‌های تدریس 1

در چند دهه گذشته، و به‌دنبال پیشرفت‌های زیادی که در علم و هنر یاددهی و یادگیری یا پداگوژی صورت گرفت، آموزش مهندسی نیز در سطح جهان دستاوردهای قابل توجهی داشته است. تأکید بیشتر بر آموزش دانشجومحور، از جمله این دستاوردها بوده است. در چند دهه گذشته، آموزش مهندسی در ایران رشد چشم‌گیری داشته و  تعداد دانشجویان آن به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. این در حالی است که منابع انسانی و کالبدی آموزش مهندسی، آهنگ رشد و پیشرفت مشابهی را نداشته است. شرایط جدید، نیاز به توجه بیشتر به کیفیت آموزش را در دستور کار قرار داده است. یکی از روش‌های بررسی وضعیت کنونی کیفیت آموزش، نظرسنجی از ذینفعان آموزش، از جمله اعضای هیأت‌علمی است. با توجه به این امر، انجمن آموزش مهندسی ایران، با برگزاری یک نظرسنجی، طرح مستند کردن تجربه‌های تدریس اعضای هیأت‌علمی را به اجرا درآورد. عمده‌ترین سؤال‌هایی که در این نظرسنجی مطرح شده عبارتند از:

  • چه درس‌هایی را تدریس می‌کنید؟
  • کلاس درس را چگونه آغاز می‌‌کنید؟
  • چگونه فرایند تدریس و یادگیری را در کلاس درس مدیریت می‌کنید؟
  • به نظر شما چه مهارت‌هایی برای تدریس، اساسی است؟
  • رویکرد شما در تدریس چیست؟
  • برای اطمینان از یادگیری دانشجویان چه می‌کنید؟

در راستای اجرایی کردن این نظرسنجی، از مراکز آموزش مهندسی خواسته شد که براساس امتیازات حاصل از ارزیابی دانشجویان از تدریس اعضای هیأت‌علمی، ده درصد از اساتیدی را که بالاترین امتیاز را به‌دست آورده‌اند، معرفی نمایند. نتایج این پژوهش، که به ابتکار و زیر نظر دکتر عباس بازرگان به انجام رسید، در پایان سال 1396 منتشر شد. در این گزارش روایت تجربه‌های تدریس 17 نفر از اساتیدی که تجربه‌های تدریس خود را به اشتراک گذارده بودند، عرضه شده است. در این گزارش تنها به عرضه روایت‌های هریک از تجربه‌ها، بدون مقایسه تحلیلی بین وضعیت موجود و مطلوب، اکتفا شده است (اینجا).

 

تجربه‌های تدریس 2

مستندسازی تجربیات آموزشی، امکان درس‌آموزی آیندگان از چالش‌ها و دستاورد‌های پیشینیان را فراهم می‌کند. در راستای دستیابی به این هدف، شبکه کیفیت تدریس و یادگیری دانشگاه تهران، مستندسازی تجربه‌های آموزشی اساتید دانشگاه را در دستور کار قرار داد. این برنامه با گفتگو با دو تن از اعضای هیأت‌علمی برجسته دانشکدگان فنی دانشگاه تهران درباره فرایند تدریس و یادگیری، آغاز شد.

  • دکتر پرویز جبه‌دار مارالانی، استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
  • دکتر رضا محمودی، استاد دانشکده متالورژی و مواد دانشگاه تهران

حاصل این اقدام ارزنده، به صورت برنامه ویدیویی، در دی ماه 1389 توسط مرکز ارزیابی کیفیت دانشگاه تهران منتشر شد. در این ویدئو‌ها، تجربیات حاصل از چند دهه فعالیت آموزشی این اساتید، به اشتراک گذارده شده است.

 

VLC media player Computer Icons Free ...   VLC media player Computer Icons Free ...
دکتر جبه دار مارالانی (... دقیقه)   دکتر رضا محمودی (... دقیقه)

 


17 بازدید