توسعه مهارتهای آموزشی اساتید
با دانشجویان کم انگیزه چه کنیم؟ چگونه مشارکت دانشجویان را در فرایند یاددهی و یادگیری، افزایش دهیم؟ روش مناسب سنجش میزان یادگیری دانشجویان کدامست؟ اینها از جمله سؤالهایی است که این برنامه بهدنبال پاسخ به آنهاست. اعضای هیأتعلمی در طول دوران کار حرفهای خود با تنوعی از چالشهای آموزشی، روبرو میشوند، که مقابله با آنها نیاز به راهکاری سازمان یافته دارد. آزمون و خطا، و در مواردی مشورت با اساتید پیشکسوت، از رایجترین روشهای مقابله با این چالشها بوده است. پدیده جهانی شدن، پیشرفتهای شگرف در فناوری و علوم شناختی، و حرکتی جهانی بهسمت ارزشیابی دستاوردمحور برنامههای آموزشی، نیاز بهتغییرات در مدل سنتی عرضۀ آموزش مهندسی را بهنحو فزایندهای ضروری ساخته است. عنصر کلیدی در بهاجرا گذاردن تغییرات در آموزش، اعضای هیأتعلمی هستند. توسعۀ مهارتهای یاددهی و یادگیری اساتید نوعی حمایت سازمانیافته، برای کمک بهارتقای آموزش مهندسی است. در این برنامه، الگویی برای توسعۀ مهارتهای آموزشی اعضای هیأتعلمی ارائه شده و نتایجی که از بهکارگیری آن در چند دانشگاه کشور بهدست آمده، عرضه میشود.
کلیدواژهها: آموزش مهندسی، عضو هیأتعلمی، توسعه حرفهای، یاددهی و یادگیری، دانشگاه_تهران، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.