کارگاه آموزشی 5
مدیریت کیفیت در آموزش علوم و مهندسی
- هدف: توانایی طراحی، ساماندهی و تحلیل برنامهریزی راهبردی در یک محیط آموزشی و استفاده از نتایج آن، برای ارتقای کیفیت آموزش.
- سرفصلها: چشمانداز، مأموریت، تحلیل فاصله، آرمانها، هدفها، برنامهریزی عملیاتی، پایش پیشرفت.
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: برنامهریزی راهبردی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه میتوان از برنامهریزی راهبردی برای تحلیل و شناسایی راهکارهایی برای حل مسائل آموزشی، استفاده کرد؟ برنامهریزی راهبردی نوعی برنامهریزی بلندمدت است که به دو سؤال اساسی پاسخ میدهد. چه باید بکنیم؟ (که هدف ما را مشخص میکند) و چگونه باید انجام دهیم؟ (که راهبردها را بهدست میدهد). فرایند برنامهریزی راهبردی با تعیین چشمانداز و مأموریت مسئلۀ مورد بررسی آغاز میشود؛ و با تحلیل فاصله ادامه مییابد. روشهای مختلفی برای تحلیل فاصلۀ بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب وجود دارد. از آن میان میتوان روشهای سوات و پتسل را نام برد. این روشها معمولا بر تحلیل نقاط قوت و ضعف درونی نهاد یا مسئله مورد بررسی، و فرصتها و تهدیدهای بیرونی، که بر آن تأثیر میگذارند، متمرکزند. با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از تحلیل فاصله، آرمانها و هدفها مشخص شده و برنامه عملیاتی تهیه میشود. برنامه عملیاتی یا اجرایی، مراحل و فعالیتهایی است که برای تحقق هدفهای راهبردی صورت میگیرد. آخرین مرحلۀ برنامهریزی راهبردی پایش پیشرفت یا تعیین کیفیت اقدامات صورت گرفته است.