یادگیری دانشجومحور

در یک سخنرانی سنتی، تنها کسی که فعال است استاد است. صحبت می‌کند، روی تخته می‌نویسد، اسلاید نشان می‌دهد، یا سؤال می‌پرسد. و اگر پاسخی از کلاس ‌نشنود، خود پاسخ سؤال را می‌دهد. در این شرایط دانشجویان غیرفعال بوده و تنها نظاره‌گر هستند و گوش می‌کنند، برخی نیز یادداشت برمی‌دارند. ولی به‌ندرت در باره مطالبی که ارائه می‌شود فکر می‌کنند. برای چنین دانشجویی به‌طور مکرر توقف‌های ذهنی ایجاد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روش طبیعی یادگیری نیست و اطلاعاتی که به‌صورت غیر فعال و بدون همراهی و بازخورد فراگیر کسب شود، در حافظۀ دراز مدت باقی نمی‌ماند. در این برنامه رابطه انواع فعالیت‌های دانشجویان در کلاس، با میزان یادگیری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کلیدواژه‌ها: یاددهی_یادگیری، یادگیری_دانشجو_محور، یادگیری_فعال، آموزش_مهندسی، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان

18 بازدید
<span style="color:#0066cc;">یادگیری دانشجومحور</span>