برنامه درسی پنهان
آیا برنامه درسی طراحی و اجرا شده تنها منبع یادگیری دانشجویان در دانشگاه است؟ آیا تغییر و تحول زیادی که در دانشجویان، در طول تحصیل در دانشگاه ایجاد میشود، تنها ناشی از تأثیر آموزش برنامه درسی مصوب است؟ همه ما متوجه شدهایم که دانشجویانمان، در طول تحصیل در دانشگاه، تغییر زیادی میکنند. دانشجویی که یک برنامه آموزشی را به پایان میرساند دیگر همانی نیست که چند سال قبل از آن به دانشگاه وارد شده است. در محیط آموزشی، بدون آنکه برنامهریزان و آموزشگران متوجه شوند، یک عامل مهم دیگر، اثرات مثبت و منفی زیادی را بر یادگیری و تحول شخصیت دانشجویان، برجای میگذارد. این عامل را برنامه درسی پنهان، نام نهادهاند. برنامه درسی پنهان جزو برنامه درسی نیست و اغلب از دید و توجه برنامهریزان نیز پنهان است. این آموزشها در فکر، عواطف، رفتار و شخصیت فراگیران اثر میگذارند و در اغلب موارد مؤثرتر از برنامۀ درسی اصلی و مصوب، عمل میکنند. محیط اجتماعی، شناختی، فیزیکی و اداری از جمله عوامل تأثیرگذار در برنامه درسی پنهان هستند.
کلیدواژهها: برنامه_درسی_پنهان، برنامه_درسی_مصوب، محیط_شناختی، محیط_اجتماعی، محیط_فیزیکی، محیط_اداری، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.
کلیدواژهها: برنامه_درسی_پنهان، برنامه_درسی_مصوب، محیط_شناختی، محیط_اجتماعی، محیط_فیزیکی، محیط_اداری، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.
44 بازدید