نقشۀ برنامه آموزشی
نقشه یک درس یا یک برنامه درسی چیست؟ این نقشهها چگونه تهیه میشوند، چگونه تحلیل میشوند و به چه کار میآیند؟ اینها، از جمله سؤالهایی است که این برنامه به دنبال پاسخ به آنهاست. نقشهبرداری درسی، یک نمایش تصویری رابطۀ بین ساختار یک برنامۀ آموزشی و دستاوردهای یادگیری دانشجویان آن است. این نقشهها یک وسیله ارتباطی و برنامهریزی بوده و آنچه را که در یک درس یا برنامۀ درسی آموزش داده میشود، مستندسازی میکند. نقشهبرداری فرایندی برای شناسایی کمبودها و تکرارهای آموزشی است. علاوه بر آن، اطلاعاتی در مورد دانشها و مهارتهایی که دانشجویان در دروس قبلی کسب کردهاند، بهدست میدهد و از تکرار ناخواستۀ تدریس یک مطلب، در دروس مختلف، جلوگیری میکند. نقشهبرداری آموزشی همچنین ابزاری مهم برای تعیین همترازی یک درس یا یک برنامه آموزشی است. همترازی یک درس زمانی حاصل میشود که بین آنچه آموزشگر مایل است تدریس کند، با آنچه واقعاً ارائه میکند، و آنچه را که در پایان آموزش میآزماید، سازگاری وجود داشته باشد. این نقشهها، ابزاری کارآمد در بازنگری درس و برنامه آموزشی است.
کلیدواژهها: نقشه_درس، نقشه_برنامه_درسی، همترازی_برنامه_آموزشی، تحلیل_نقشه، بازنگری_درس، بازنگری_برنامه_آموزشی.