آموزههای شناختی برای آموزش در دنیای مجازی
با ظهور بیماری کووید 19 چالشهایی برای آموزش مجازی و بهویژه در محیطهای یادگیری بهوجود آمد که تمامی دستاندرکاران آموزش و تربیت را به تأمل و بازاندیشی وادار کرد. بهاین منظور و با حمایت ستاد علوم شناختی مجموعه گزارشهایی در قالب 16 سرفصل مختلف آموزشی تدوین شد تا نشان دهد یافتههای علوم شناختی چطور میتواند به فعالان آموزشی برای خلق محیط یادگیری بهتر کمک کند. مجموعه گزارشهای مذکور در قالب کتابی با عنوان «آموزههای شناختی برای آموزش مجازی در دوران کرونا»، منتشر شده است، تا راهنماییهای لازم جهت کاربست یافتههای علوم شناختی در محیط یادگیری را، برای نیل به فرایند یاددهی- یادگیری عمیق و اثربخش، بیان کند. در این کتاب 16 عنوان زیر به طور فشرده مورد بحث قرار گرفته است.
- با بحران توجه در آموزش مجازى چه کنیم؟
- مهارت بازدارى پاسخ در آموزش مجازى
- انعطافپذیرى شناختی: زمینهى سازگارى با آموزش مجازى
- چالشهاى حافظۀ کارى در آموزش مجازى
- حافظه بلندمدت: راهکارهایى براى آموزش مجازى
- خود تنظیمى در آموزش مجازى
- آگاهى از خود در دوران همهگیرى
- راهکارهایى براى معلمان
- معماى حالات ذهنى یادگیرندگان در قرنطینه
- اهمیت نظریه ذهن در یادگیرى
- آموزش مجازى، همهگیرى و همدلى
- تحمل ابهام در دوران همهگیرى: راهکارهایى براى کلاس درس
- تنظیم هیجانى، همهگیرى و آموزش مجازى
- انگیزه، بهبود مشارکت یادگیرندگان و آموزش مجازى
- آموزههایى از نظریهى ساختن دانش براى آموزش مجازى
- یادگیرى مجازی، بسترى براى ایجاد جوامع یادگیرى
گرچه جامعه هدف این کتاب بیشتر معلمان و دانشآموزان هستند ولی بسیاری از نکات مندرج در آن، برای آموزش غیرحضوری دانشگاهی نیز قابل استفاده است.
این کتاب توسط دکتر محمود تلخابی و همکاران تألیف شده و در سال 1399 توسط مؤسسه شناخت و تربیت انگاره در 68 صفحه، منتشر شده است. نسخهای از این کتاب، از طریق تارنمای زیر قابل دسترسی است. https://cogc.ir/index.php?ctrl=static_page&lang=1&id=5258
ح.م. تیر ماه 1400
...