بازاندیشی آموزش مهندسی، رویکرد  CDIO

کتاب «بازاندیشی آموزش مهندسی، رویکرد  CDIO»، به ترجمه دکترحسن محجوب عشرت آبادی، دکتر یعقوب انتظاری و با پیشگفتاری از دکتر حسین معماریان، از سوی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در 374 صفحه و بهای 115 هزار تومان منتشر شد. این کتاب برگردان فارسی کتاب Rethinking Engineering Education  نوشته ادوارد کرولی (استاد دانشگاه  MIT)، یوهان مالمکوویست (استاد دانشگاه فنی چالمرز سوئد)، سورن استلوند (استاد دانشگاه KTH   سوئد) و دوریس برودوئر (استاد دانشگاه  MIT) است که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شده است.

    مترجمان کتاب در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌نویسند: «در محیطی که به‌طور فزاینده‌ای بر پیچیدگی فناوری، محصولات، فرآیندها و سامانه‌ها استوار است، هدف از آموزش مهندسی، ارائه آموزش مورد نیاز جهت تبدیل شدن به مهندسان موفق و متخصصان فنی است که دارای آگاهی اجتماعی و گرایش به ایجاد نوآوری باشند. این مجموعه مرکب از بینش، دانش، مهارت و ویژگی‌هایی برای تقویت بهره‌وری، کارآفرینی و برتری شناختی است. همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستگذاران، مدیران و صاحبان صنایع بزرگ و کوچک قابلیت‌های مهندسین بوده است. در چند دهه گذشته، رهبران و رؤسا در دانشگاه، صنعت و دولت به ضرورت انجام اصلاحات در آموزش‌های مهندسی پی برده‌اند. انتقاد ضمنی به آموزش مهندسی کنونی به جهت اولویت دادن به آموزش‌های نظری، از جمله ریاضیات، علوم پایه و عدم توجه به مهارت‌هایی مانند طراحی، کار تیمی و ارتباطات است. رویکرد "سی.دی.آی.او" براساس نظر ذینفعان جهت شناسایی نیازهای یادگیری دانشجویان در یک برنامه و ایجاد ترتیبی از تجربیات یادگیری یکپارچه برای برآورده‌سازی این نیازها بنا شده است. هدف از به کارگیری این روش بهبود کیفیت و ماهیت آموزش مهندسی است.

318 بازدید
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;"><span style="color:#0066cc;"><strong>بازاندیشی آموزش مهندسی، رویکرد &nbsp;CDIO</strong></span><strong></strong></p>