کارگاه آموزشی
ارزیابی برونی برنامههای آموزش مهندسی
- هدف: آشنایی عملی با سازوکار فرایند ارزیابی برونی برنامههای آموزش مهندسی
- سرفصلها: سازوکار ارزشیابی، ارزیابی درونی و برونی، نقش ارزیابان در انجام ارزیابی برونی، روش انجام ارزیابی برونی، ...
- مخاطبان: اعضای تخصصی گروه ارزیابی برونی، از دانشگاه، انجمنهای حرفهای و صنعت
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: ارزیابی کیفیت آموزش مهندسی شامل ارزیابی درونی و برونی برنامههای آموزش مهندسی است. ارزیابی درونی توسط خود اعضای هیأتعلمی مؤسسه آموزشی صورت میگیرد. ارزیابی برونی نیز توسط مؤسسات مستقل انجام میشود. هستۀ اصلی ارزیابی درونی ارزیابان هستند. وظیفۀ ارزیابان قضاوت در بارۀ نحوه و میزان دستیابی برنامۀ آموزشی به ملاکهای تعیین شده توسط مؤسسه ارزشیابی است. ارزیابان افرادی حرفهای (مدیران آموزشی، استادان شاغل و بازنشسته دانشگاه، ارباب صنعت و فعالان بخش خصوصی) علاقهمند به حرفۀ خود و ارتقای کیفیت آموزش مهندسی هستند. وظیفۀ اصلی ارزیابان قضاوت در بارۀ برنامههای آموزشی، در زمینۀ تخصصی است. ارزیابان تعیین میکنند که آیا برنامه آموزشی به ملاکهای مورد نظر رسیده است یا نه. نظر بهاینکه بار اصلی ارزیابی برونی به دوش ارزیابان است، ارزیاب باید فردی بیطرف باشد و در قبل، همزمان و بعد از بازدید، فاقد هر گونه تضاد منافع با مؤسسه آموزشی باشد. ارزیاب همچنین باید در حفظ اطلاعات و اسرار مؤسسه آموزشی کوشا باشد. ارزیابی برونی را معمولا افراد داوطلب انجام میدهند. علاقمندان به مشارکت در فرایند ارزیابی برونی توسط انجمن حرفهای مهندسی، که عضو آن هستند، و یا از طریق انجمن آموزش مهندسی ایران، شناسایی و به مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی، معرفی میشوند. این افراد در صورت گذراندن موفقیتآمیز این کارگاه آموزشی، صلاحیت عضویت در گروه ارزیابی برونی برنامههای آموزش مهندسی را کسب می کنند.