کارگاه آموزشی 

نوآوری در فرآیند یاددهی یادگیری 

  • هدفتوسعه مهارت‌های آینده‌ساز در دانشجویان مهندسی و تقلیل نقش استاد به راهنما
  • سرفصل‌ها: طراحی و اجرای یک درس‌ دانشجومحور مهندسی
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده: اتکای صرف استاد به‌‌سخنرانی سنتی، یا اختصاص کل یک جلسۀ درس به‌‌ارائه یکنواخت مطالب با پاورپوینت، اغلب کسالت‌آور بوده و معمولا یادگیری مورد انتظار را به‌‌همراه ندارد. دانشجویان نیز تنها با نشستن در کلاس، گوش فرادادن به‌استاد، به‌خاطر سپردن مطالب، انجام تکالیف و پاسخ به‌سؤالات، یادگیری مورد انتظار را به دست نخواهند آورد. هدف آموزش دانشگاهی ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانشجویان است. در برنامه‌های آموزش دانشگاهی کشور بخش دانشی بسیار پر رنگ بوده و توجه کمتری به‌توسعۀ مهارت‌های ضروری در دانشجویان می‌شود. دسته‌ای از مهارت‌ها، که معمولا در دوره‌های آموزش عالی کشور آموزش داده نمی‌شوند، ولی دانشجویان در خلال تحصیل در دانشگاه و دانش‌آموختگان در طول کارحرفه‌ای، نیاز به‌دانستن و به‌کاربردن آنها دارند عبارتند از: توانایی با هم کارکردن، ارتباط برقرار کردن، تفکر نقاد و خلاق، پژوهش کردن، نوآوری کردن، رعایت اخلاق حرفه‌ای، مدیریت زمان، و توانایی یادگیری. توانایی‌های فوق، به‌‌طور معمول در آموزش‌های استادمحور حاصل نمی‌شود. در این کارگاه، ساختار و نحوۀ ارائه درسی که تمام فعالیت‌های آن، از جمله تدریس و ارزیابی درس توسط خود دانشجویان صورت می‌گیرد، تشریح می‌شود. هدف این درس، توسعه توانایی‌های پیش گفته در دانشجویان ورودی به دورۀ کارشناسی مهندسی است.


688 بازدید