کارگاه آموزشی
آموزش برخط مهندسی
- هدف: آشنایی با ویژگیهای آموزش برخط و کارایی آن جهت آموزش مهندسی
- سرفصلها: آموزش برخط چیست و چگونه انجام میشود؟ چالشهای آموزش برخط کدامست؟ آیا آموزش برخط مهندسی امکانپذیر است؟
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: آموزش جزئی جداییناپذیر از تمدن و فرهنگ بشری محسوب میشود ولی پیشرفت در این زمینه با پیشرفتهای فناوری و اجتماعی همگام نبوده است. بهطورکلی، در مورد آموزش تغییرات در افکار، عادات و رسوم خیلی کند صورت میگیرد. حتی امروزه نیز عدهای معتقدند که آموزش سنتی بهترین و تنها روش صحیح آموزش است و هرگونه نوآوری و دگرگونی در قالبهای سنتی آموزش را غیر صحیح و مطرود میدانند. در نظامهای مرسوم آموزشی محدودیتهایی چون شغل، سن، لزوم شرکت فراگیر در محل کلاسهای درس، کمبود استادان مجرب، و سایر امکانات، غالبا سبب میشود که بخش قابل توجهی از افراد جامعه، با وجود دارا بودن توانایی و استعداد لازم، بهناچار از فراگیری محروم شوند. این موانع ابتدا گزینه آموزش از راه دور، و بهدنبال آن آموزش برخط را مطرح کرد. آموزش برخط نوعی نگرش بهنظام آموزشی است، که با بهکارگیری اینترنت و فناوریهای وابسته بهآن، مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی میشود؛ و سعی بر آن دارد که موانعی چون زمان و مکان آموزش را، از سر راه یادگیری بردارد. آموزش برخط، که در حقیقت تکامل یافته شیوۀ آموزش از راه دور است، طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی آموزش را با قابلیتها و امکانات الکترونیکی عرضه میکند. در سالهای اخیر در کشور ما مراکز متعدد عرضه کنندۀ آموزشهای برخط تأسیس شده که بخشی از آنها، بدون توجه به سازوکار این روش نوین آموزش، در واقع آموزش سنتی را بهتوسط اینترنت، عرضه مینمایند. در این کارگاه ضمن آشنایی با تاریخچه آموزش از راه دور در ایران، روش صحیح تهیۀ منابع چند رسانه ای و از راه دور، و کارایی ارائۀ برخط آموزش مهندسی، مورد بحث قرار میگیرد.