کارگاه آموزشی
ارزیابی عملکرد بهکمک روبریک
- هدف: آشنایی با نحوۀ تهیه و استفاده از روبریک، برای ارزیابی عملکرد دانشجویان
- سرفصلها: ضرورت استفاده از روبریک، انواع روبریک، روش تهیۀ روبریک، نحوۀ بهکارگیری روبریک جهت ارزیابی میزان یادگیری دانشجویان.
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: آنچه در دانشگاه بهدانشجویان عرضه میشود از جنس دانش و مهارت بوده و یا در مواردی نیز به تغییر نگرش آنها منتهی میشود. میزان دانش کسب شده توسط دانشجویان، بهروشهای سنتی قابل ارزیابی است ولی عملکردهای مهارتی، با استفاده از روشهای سنتی، بهسهولت قابل اندازهگیری و ارزیابی نمیباشد. در حالی که در اغلب دروس یک دوره کارشناسی مهندسی نمرات کسب شده توسط دانشجویان دامنهای بین صفر تا بیست دارد؛ در درسهایی مثل پروژه کارشناسی، که نیاز به ارائه شفاهی یا نگارش گزارش دارد، نمرات دانشجویان اغلب در محدوه 17 تا 20 قرار میگیرند. یکی از علل این ناهماهنگی در نمرهدهی، فقدان روشی مناسب برای ارزیابی اینگونه عملکردهای مهارتی دانشجویان است. روش جایگزینی که تا حد زیادی این مشکل را برطرف میکند، استفاده از روبریک است. روبریک نوعی سیستم امتیازدهی و نمرهدهی است که مطابق با معیارها و استانداردهای مشخص، برای ارزیابی عملکردهای کیفی، بهکار میروند. هیچ مجموعه واحد و یکپارچهای از روبریک وجود نداشته و نمرهدهی روبریک در رشتهها و درسهای مختلف متفاوت است. با استفاده از روبریک میتوان عملکرد دانشجویان را بهطور مؤثری ارزیابی نمود. از روبریک میتوان برای ارزیابی دانشجویان در طول نیمسال و یا برای امتحانات پایانی، استفاده کرد. روبریک قادر است: الف) روشهایی برای بیان انتظارات، بهویژه در زمان کار با فرایندها یا مفاهیم انتزاعی، ارائه دهد؛ ب) زبان مشترکی جهت کمک بهآموزشگر و فراگیر، برای بحث در مورد یادگیری مورد انتظار، ایجاد نماید؛ ج) اعتبار ارزیابی را، در زمان استفاده از ارزیابیهای متعدد، افزایش دهد؛ د) در مورد اشکال مختلف ارزیابی به فراگیر بازخورد ارائه دهد