کارگاه آموزشی
تدارک تدریس هدفدار
...
- هدف: کسب توانایی تهیه هدفهای یادگیری یک درس و هدفها و دستاوردهای برنامه آموزشی
- سرفصلها: سطوح یادگیری ذهنی، سطوح یادگیری شناختی بلوم، هدفهای یادگیری درس، هدفها و دستاوردهای بزنامه آموزشی
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: هدف از ارائۀ یک درس چیست؟ دانشجویان پس از پایان درس چه باید بدانند یا قادر به آنجام آن باشند؟ چه میزان گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن، نگاه کردن و انجام دادن برای دستیابی به این هدفها لازم است؟ در همین راستا، چه مقدار و چهنوع مطالب درسی باید درنظر گرفت؟ برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، چه سطح انتظاراتی باید از دانشجویان داشته باشیم؟ ترتیب و توالی مطالب باید بهچه صورتی باشد که بیشترین یادگیری از آن حاصل شود؟ اینها و بسیاری دیگر، سؤالهایی است که هر آموزشگر قبل از آغاز آموزش یک درس، از خود میپرسد. مجموعه فعالیتهایی که قبل از آغاز رسمی یک درس صورت میگیرد، میتواند نقش بسیار مهمی در انجام موفقیتآمیز آن داشته باشد، و در صورتی که ناقص یا نامناسب باشد، احتمال موفقیت درس را بهشدت کاهش میدهد. یکی از اساسیترین اقدامات پیش از تدریس تعیین هدفها و دستاوردهای مناسب برای درس است. "هدفها" آنچه را که مایلیم دانشجویان از درس ما فرابگیرند، مشخص میکند. این در حالیست که "دستاوردها" آنچه را که در عمل دانشجویان در پایان درس کسب کردهاند، نمایندگی میکند. استاد، با درنظر گرفتن هدفها، محتوای درس و روش تدریس خود را بهگونهای مناسب سامان میدهد. دانشجویان نیز با در دست داشتن هدفهای درس میتوانند تأکید بیشتر را بر آن بخشهایی از درس و منابع آن بگذارند که واقعاً لازم است فرا بگیرند. در پایان آموزش نیز سنجش میزان یادگیری دانشجویان با توجه به دستاوردها درس انجام میشود.