ارزیابی برونی برنامه‌ آموزشی

ارزیابی برونی توسط چه کسانی و چگونه انجام می‌شود؟ مراحل فرایند ارزیابی برونی کدامست؟ ملاک‌های ارزشیابی چگونه سنجیده می‌شوند؟ دستاوردهای برنامۀ آموزشی، چگونه ارزیابی می‌شود؟ شرایط کسب مدرک کیفیت برنامه آموزشی، چیست؟ اینها از جمله ‌سؤال‌هایی است که در این برنامه به‌دنبال پاسخ به آنها هستیم. ارتقای کیفیت آموزش امری ضروری، چالش‌برانگیز و زمان‌بر است. انجام این فرایند از طریق ارزشیابی برنامه آموزشی، صورت می‌گیرد. ارزیابی به دو صورت درونی و برونی انجام می‌شود. ارزیابی درونی، یا خود ارزیابی، توسط مؤسسه آموزشی و ارزیابی برونی توسط مؤسسه مستقل ارزشیابی صورت می‌گیرد. فرایند ارزیابی برونی به‌گونه‌ای طراحی شده که در اجرای آن اعمال نظرهای شخصی به‌حداقل برسد. ارزشیابان ضمن بررسی مستندات ارزیابی درونی، و بازدید از مؤسسه آموزشی، سطح دستیابی برنامه به هر یک از ملاک‌های تعیین شده را تعیین می‌نمایند. گواهی کیفیت به برنامه‌ای اهدا می‌شود که نیازهای ملاک‌های درنظر گرفته شده را اقناع نموده باشد.

کلیدواژه‌ها: ارزیابی برونی، مؤسسه ارزشیابی، ملاک‌های ارزیابی، گواهی کیفیت، دانشگاه_تهران، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.


13 بازدید