ارزیابی درونی 2 (روشها و ابزارها)
روشهای ارزیابی فرایندهایی است که برای برآورد میزان دستیابی دانشجویان به دستاوردهای برنامه آموزشی، دادههای مورد نیاز را شناسایی، گردآوری و تحلیل میکند. ابزارهای ارزیابی نیز انواع روشهای نمرهدهی، برای تبدیل مشاهدات به دادههایی است که بتوان سطح عملکرد دانشجویان را سنجید. نمرات استفاده محدودی در ارزیابی دستاوردهای برنامه دارند، زیرا ارزش تشخیصی آنها کم است. نمرات میتوانند یک نشانه باشند، اما نقاط قوت و ضعف آنچه را دانشجویان میدانند یا میتوانند انجام دهند را، نشان نمیدهند. جایگزین مناسب به کارگیری روبریک است. روبریک ابزاری برای نمره دادن به عملکرد دانشجویان در یک محیط ارزیابی است (مثل: ارائه شفاهی، امتحان کتبی، مشاهده عملکرد، و ...). روبریک یک «زبان» مشترک را، برای کمک به اساتید و دانشجویان در مورد یادگیری مورد انتظار، ارائه میدهد.
کلیدواژهها: روشهای ارزیابی، ابرازهای ارزیابی، سطوح عملکرد، روبریک، دانشگاه_تهران، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.