ارزیابی درونی 1 (دستاوردها و شاخص‌های عملکرد)

در پایان آموزش، دانشجویان چه باید بدانند و قادر به‌انجام چه کارهایی باشند؟ چگونه متوجه می‌شویم که دانشجویان به‌توانایی‌های مورد نظر رسیده‌اند؟ در این برنامه، دستاوردهای یادگیری، شاخص‌های عملکرد، سنجش عملکرد با روبریک و نقشی که هر یک در ارزیابی برنامه‌های آموزش مهندسی ایفا می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. دستاوردهای یادگیری آن چیزیست که انتظار می‌رود دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی بدانند و بتوانند انجام دهند. شاخص‌های عملکرد هم گزاره‌های خاص و قابل اندازه‌گیری است، که عملکرد(های) مورد نیاز فراگیر را، برای رسیدن به یک دستاورد، مشخص می‌کنند. عملکرد دانشجویان در نمایش یک دستاورد متفاوت است. سطوح خبرگی یا شایستگی در عملکرد با عباراتی قابل سنجش، تعریف می‌گردد. روبریک ابزاری است که ارتباط عواملی چون  جنبه‌هایی از عملکرد که ارزیابی می‌شود (شاخص‌های عملکرد)، مقیاسی که سطح تسلط به هر ملاک را مشخص می‌کند (سطح عملکرد) و ویژگی‌های مربوط به‌ هر ملاک را (توصیفگرها)، مشخص می‌کند.

کلیدواژه‌ها: دستاوردهای یادگیری، شاخص‌های عملکرد، سطوح عملکرد، روبریک، دانشگاه_تهران، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.

 


13 بازدید