آموزش فنی و مهندسی در ایران
سالیانه چه تعداد دانشآموخته مهندسی وارد بازار کار کشور میشود؟ کیفیت آموزشهای ارائه شده تا چه حد نیاز صنعت را برآورده میکند؟ اینها از جمله سؤالهایی است که در این برنامه، به دنبال پاسخ به آنها هستیم. در 5 سال آینده صنعت کشور قادر بهجذب چه تعداد دانشآموخته مهندسی است؟ آموزش نوین مهندسی در ایران، در حدود نه دهه که از آغاز آن میگذرد، فراز و فرودهای چندی را پشت سر گذارده است. یکی از نزدیکترین این تغییرات، گسترش بیسابقۀ آموزش مهندسی است، که از دهه 80 شمسی آغاز شد و در سال 1390 به اوج خود رسید. بررسی افزایش کمیت دانشجویان در کنار درصد بالای دانشآموختگان مهندسی، سؤالهای متعددی را طرح میکند. آموزش مهندسی در کشور بهکجا میرود و چه فردایی دارد؟ نیاز امروز و فردای صنعت کشور به دانشآموختگان مقاطع مختلف فنی و مهندسی چقدر است؟ و بسیاری سؤالهای دیگر. اعتلای آموزش مهندسی در گرو شناسایی چالشهای آن و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر آنهاست. بهاین منظور وضعیت یکسال آموزش فنی و مهندسی کشور، در زمینههای مختلفی چون برنامههای آموزشی، مراکز آموزشی، دانشجویان، دانشآموختگان و اعضای هیأتعلمی، مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه، چکیده یک پژوهش، که بهصورت کتابی نیز منتشر شده، ارائه شده است.
کلیدواژهها: آموزش فنی و مهندسی، برنامههای آموزشی، مراکز آموزشی، دانشجویان، دانشآموختگان، اعضای هیأتعلمی، ایران، دانشگاه_تهران، کرسی_یونسکو، حسین_معماریان.