کارگاه آموزشی 5
ارتقای کیفیت برنامۀ آموزش مهندسی............
- هدف: معرفی پیشنهادهای اجرایی برای ارتقای کیفیت آموزش کارشناسی مهندسی کشور
- سرفصلها: درس جدید سال اول «درآمدی بر مهندسی»، درس جدید سال چهارم «طراحی مهندسی»، توسعه حرفهای اعضای هیأتعلمی، ...
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: پیش نیاز هر اقدامی برای ارتقای کیفیت آموزش مهندسی ایران، شناسایی کاستیهای کنونی آن است. مقایسۀ این برنامهها، با ملاکهای مورد تأیید جهانی، نشان میدهد که در برنامههای آموزش مهندسی کشور، توجه اصلی بر دانشافزایی است و ضمن تأکید بر آموزش علوم مهندسی، به مسائلی چون توسعۀ مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای کار حرفهای، توجه کمتری شده است. این در حالی است که تمرکز آموزش مهندسی مدرن بر دستاوردها؛ یعنی تواناییهایی است که دانشآموختگان برنامه بهدست آوردهاند، یا مهارتهایی است که قادر به انجام آن هستند. گذر موفقیتآمیز از فرایند ارزشیابی، در سطح ملی و بینالمللی، مستلزم رفع کاستیهای برنامه است. برنامهریزی آموزش مهندسی در کشور، در چند دهۀ گذشته بهصورت متمرکز انجام میشده است. از این رو، برخی کاستیها، در همۀ برنامههای کارشناسی مهندسی، مشترک است. در این کارگاه کاستیهای عمومی و مشترک برنامههای آموزش کارشناسی مهندسی کشور، بررسی و برخی از مهمترین موانع در راه ارتقای کیفیت این برنامهها تشریح، و پیشنهادهای اجرایی برای برطرف کردن آنها، ارائه شده است. راهکارهای بهبود کیفیت در سه زمینۀ: نوآوری در برنامۀ درسی، نوآوری در تدریس و یادگیری و نوآوری در دلپذیرکردن محیط یادگیری، ساماندهی شدهاند.