کارگاه آموزشی

مشاوره دانشجویی

  • هدف: معرفی نقش و مأموریت استادان راهنما در ارتقای آموزش مهندسی
  • سرفصل‌ها: جایگاه استاد راهنما در آموزش مهندسی، نقش استاد راهنما در مشاوره آموزشی، مشاوره تربیتی و تعامل با مرکز مشاوره، چالش‌های رایج استادان راهنما
  • مخاطبان: استادان راهنمای دوره کارشناسی مهندسی
  • مدرسان: دکتر حسین معماریان و گروه اساتید و کارشناسان

چکیده: در آموزش مهندسی مدرن، برای اینکه یک برنامه درسی بتواند فرایند ارزشیابی را با موفقیت پشت سر بگذارد باید ملاک‌های متعددی را اقناع نماید. از جمله، برنامۀ آموزشی باید ثابت نماید که می‌تواند عملکرد دانشجویان را بسنجد؛ به‌دانشجویان در مورد برنامۀ درسی و آینده حرفه‌ای راهنمایی ارائه دهد؛ پیشرفت دانشجویان را در رابطه با دستاوردهای برنامه دنبال کند و دانشجویان را قادر سازد که در زمان فارغ‌التحصیلی به‌تمام الزامات برنامه، دست‌ یابند. دستیابی به‌اهداف فوق مستلزم تعامل سازنده برگزارکنندگان برنامه آموزشی و دانشجویان است. امروزه بخشی از این وظیفه به‌اساتید راهنما محول شده است. اساتید راهنما، که  از بین اعضای هیئت‌علمی علاقمند انتخاب می‌شوند، چند ساعت در هفته را به ملاقات حضوری با دانشجویان و ‌مشاوره و راهنمایی، اختصاص می‌دهند. تجربه نشان می‌دهد که این مشاوره ممکن است طیف گسترده‌ای از مسائل را شامل شود. بخش قابل توجهی از دانشجویان در طی تحصیل با چالش‌های تحصیلی متنوع و در مواردی با مشکلات روحی و عاطفی روبرو می‌شوند، که در صورتی‌که به‌خوبی مدیریت نشود، حداقل نتیجۀ آن افت تحصیلی خواهد بود. آشنایی با ضوابط و مقررات آموزشی، و کمک‌هایی که مراکز مختلف در دانشگاه می‌توانند در این زمینه عرضه نمایند، خواهد توانست نقش بارزی در کاهش این مشکلات داشته باشد. به‌منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های استادان راهنما و بالا بردن خدمات مشاوره  ارائه شده به‌دانشجویان، این کارگاه آموزشی در اوایل سال تحصیلی، برگزار می‌شود. در این کارگاه زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و عاطفی توسط کارشناسان امر مطرح و به‌بحث گذارده می‌شود.


373 بازدید