کارگاه آموزشی
مدیریت کیفیت آموزش مهندسی
- هدف: رصد کیفیت فعالیتهای آموزش بهکمک برنامهریزی راهبردی
- سرفصل: برنامهریزی راهبردی، چشمانداز و ماموریت، تحلیل فاصله، آرمانها و هدفها، برنامه عملیاتی و پایش پیشرفت
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: برنامهریزی راهبردی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه میتوان از برنامهریزی راهبردی برای تحلیل و شناسایی راهکارهایی برای حل مسایل آموزشی، استفاده کرد؟ برنامهریزی راهبردی نوعی برنامهریزی بلندمدت است که به دو سوال اساسی پاسخ میدهد. چه باید بکنیم؟ (که هدف ما را مشخص میکند) و چگونه باید انجام دهیم؟ (که راهبردها را بهدست میدهد). فرایند برنامهریزی راهبردی با تعیین چشماندار و مأموریت مسئلۀ مورد بررسی آغاز میشود؛ و با تحلیل فاصله ادامه مییابد. روشهای مختلفی برای تحلیل فاصلۀ بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب وجود دارد. از آن میان میتوان روشهای سوات و پتسل را نام برد. این روشها معمولا بر تحلیل نقاط قوت و ضعف مسئله مورد بررسی با فرصتها و تهدیدهای بیرونی، که بر آن تاثیر میگذارند، متمرکزند. با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از تحلیل فاصله، آرمانها و هدفها مشخص شده و برنامه عملیاتی تهیه میشود. برنامه عملیاتی یا اجرایی، مراحل و فعالیتهایی است که برای تحقق هدفهای راهبردی صورت میگیرد. آخرین مرحلۀ برنامهریزی راهبردی پایش پیشرفت یا تعیین کیفیت اقدامات صورت گرفته است. هدف این کارگاه توسعۀ توانایی ساماندهی و تحلیل برنامهریزی راهبردی در مورد یک دانشگاه، دانشکده، گروه، برنامه آموزشی و ...؛ و استفاده از نتایج آن، برای ارتقای کیفیت آموزش است.