کارگاه آموزشی

ارزیابی درونی برنامه‌های آموزش مهندسی

  • هدف‌: آشنایی با فرایند ارزیابی درونی، و گردآوری و تحلیل داده‌های آن
  • سرفصل‌ها: سازوکار ارزیابی درونی، انتخاب روش ارزیابی درونی، گردآوری داده‌های ارزیابی درونی، تحلیل داده های ارزیابی درونی.
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده: میزان کارایی یک برنامه آموزشی از روی توانایی‌ها و دستاوردهای کسب شده توسط دانش‌آموختگان آن سنجیده می‌شود. پیش‌نیاز هر فرایند ارزشیابی، ارزیابی درونی برنامه توسط خود مؤسسه آموزشی است. ارزیابی درونی با تعریف دستاوردهای برنامه و هدف‌های یادگیری درس‌ها، آغاز می‌شود. سپس روش‌های ارزیابی انتخاب شده و با استفاده از آنها داده‌های مناسب گردآوری می‌شود. مرحله نهایی این فرایند تبدیل داده‌های گردآوری شده به‌اطلاعاتی است که اعمال آنها منجر به‌بهبود کیفیت برنامه شود. ارزیابی درونی حالتی چرخه‌ای و مداوم داشته و بازخوردهایی که از هر مرحله گرفته می‌شود بر اقدامات بعدی تأثیر می‌گذارد. حاصل ارزیابی درونی پرسشنامه تکمیل‌شده‌ای است که همراه با مستندات لازم، جهت مؤسسه ارزشیابی ارسال می‌شود. ارزیابی درونی زمانی قابل بررسی توسط مؤسسه ارزشیابی است که به‌گونه‌ای استاندارد انجام شده باشد. هدف این کارگاه تشریح روش اجرای ارزیابی درونی برنامه‌های آموزش مهندسی کشور است. این الگو، که با توجه به‌برایند آنچه در سطح جهان رایج است و همچنین در نظر گرفتن امکانات کشور تدوین شده است، به‌عنوان رویه مورد تأیید مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران، به‌کار گرفته می‌شود.


396 بازدید