کارگاه آموزشی
نقشهبرداری برنامۀ آموزشی
- هدف: کسب توانایی تهیه و تحلیل نقشۀ برنامه آموزشی
- سرفصلها: همترازی برنامه درسی، نقشهبرداری از یک درس، نقشۀبرداری از برنامه آموزشی، تحلیل ساختاری نقشۀ برنامه آموزشی.
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: چگونه مطمئن شویم که برنامه آموزشی دارای انسجام در توالی مطالب، افزایش تدریجی پیچیدگی و پیوند مناسب بین مؤلفههای برنامه است؟ چگونه میتوان انسجام برنامه درسی را به ذینفعان و مؤسسه ارزشیابی کننده برنامه، نشان داد؟ یکی از بهترین روشها در این مورد، تهیۀ نقشۀ برنامه درسی است. نقشهبرداری برنامه درسی چیست؟ مراحل تهیه نقشه برنامه درسی کدامست؟ تحلیل و تفسیر این نقشهها چگونه انجام میشود؟ از نقشههای برنامه درسی چه بهدست میآید؟ نقشۀ برنامه درسی یک ابزار ارتباطی و برنامهریزی است. این نقشهها، آنچه را که در یک درس آموزش داده میشود، مستندسازی میکنند. ابزاری برای شناسایی کمبودهای موجود در برنامه درسی هستند، اطلاعاتی در مورد دانشها و مهارتهایی که دانشجویان در دروس قبلی کسب کردهاند، بهدست میدهد. از تکرار ناخواستۀ تدریس یک مطلب، در دروس مختلف، جلوگیری میکند و با حذف تکرار مرور مطالب قبلی، زمان مفید تدریس را افزایش میدهد. نقشهبرداری از برنامه درسی ابزار کمکی سودمندی برای موفقیت در فرایند ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی است. در پایان این جلسه شما قادر خواهید بود: نحوۀ تحقق «همترازی برنامه آموزشی» را شرح دهید. با انواع نقشههای برنامه درسی آشنا شده و کاربردهای آنها را توضیح دهید. نقشۀ یک برنامه درسی را تهیه کنید. یک برنامه آموزشی را، با استفاده از نقشۀ برنامۀ درسی، تحلیل و ارزیابی کنید.