کارگاه آموزشی
سنجش دستاوردهای یادگیری
- هدف: کسب مهارت در زمینۀ ارزیابی و سنجش بایسته میزان دستیابی دانشجویان بههدفهای یادگیری درس.
- سرفصلها: انواع آزمون، طراحی آزمون، اداره جلسات امتحان، تقلب و سرقت علمی، روش صحیح نمره دادن، ...
- مدرس: دکتر حسین معماریان
چکیده: اساتید مهندسی سالهای زیادی را صرف فراگیری دانش و مهارت، در زمینۀ تخصصی و کار حرفهای خود میکنند؛ ولی اغلب آموزش مناسبی را در مورد نحوۀ انتقال مفاهیم بهدانشجویان و ارزیابی میزان یادگیری آنها نداشتهاند. از این رو است که بسیاری از آموزشگران، قضاوت در بارۀ میزان یادگیری دانشجویان و نمرهدادن بهعملکرد ایشان را از پیچیدهترین بخشهای فعالیتهای آموزشی خود میدانند، و همواره با پرسشهای متعددی در این زمینه روبرو هستند. چه سؤالاتی برای امتحان تهیه کنیم که بتوانند بهنحو بهتری یادگیری دانشجویان را بسنجیم؟ آیا فرایند وقتگیر و خستهکننده تصحیح اوراق امتحانی بهدرستی طی شده است؟ آیا دانشجویان مستحق نمرهای که دریافت کردهاند، بودهاند؟ در یکی دو دهۀ گذشته آموزشگران مهندسی، با بهرهگیری از یافتههای نوین در زمینۀ آموزش و ارزیابی عملکرد دانشجویان، قدمهای مؤثری را در این زمینهها، برداشتهاند. در نگاه تازه، امتحان علاوه بر ارزیابی دستاوردهای دانشجویان، عاملی برای یادگیری بیشتر در نظر گرفته میشود.