کارگاه آموزشی

اصول تدریس خوب

  • هدف: آشنایی با اصول تدریس خوب در دوره کارشناسی و استفاده از آنها برای ارتقای کیفیت آموزش
  • سرفصل‌ها: اصول تدریس خوب، خود ارزیابی اعضای هیأت‌علمی
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده: آموزش موفق چیست و چگونه حاصل می‌شود؟ چه کنیم که تدریس موفقی داشته باشیم؟  چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که آموزش دوره کارشناسی با موفقیت همراه بوده است. تا این تاریخ پاسخ‌های متنوعی به سؤال‌های فوق داده شده است. در سال 1987 میلادی دو پژوهشگر به نام‌های چیکرینگ و گامسون طی مقاله‌ای هفت اصل تأثیرگذار بر یک آموزش کارشناسی خوب را ارائه دادند. پژوهش‌های متعددی که طی چند دهه گذشته صورت گرفته صحت این اصول پیشنهادی را به‌دفعات مورد تأیید قرار داده است. اصول هفت‌گانه، در مورد همۀ انواع برنامه‌های کارشناسی، از جمله علوم، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر صادق است. در نظر گرفتن این اصول، دستیابی به اهداف آموزش را سهل‌تر می‌کند. آموزشگران می‌توانند با مقایسه نحوۀ تدریس خود با این اصول، کارایی آنرا بسنجند. یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه خود ارزیابی توسط اعضای هیأت‌علمی است.


412 بازدید