کارگاه آموزشی

سازوکار یادگیری

  • هدف: آشنایی با نظریه‌های یادگیری، سبک‌های یاددهی-یادگیری و استفاده از آنها برای ارتقای کیفیتت یادگیری
  • سرفصل‌ها: مفهوم یادگیری، نظریه‌های یادگیری. سبک‌های یادگیری، سبک‌های تدریس، ارتقای کیفیت یادگیری.
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده: نحوۀ تحقق یادگیری هنوز به‌درستی شناخته نشده است. نظریه‌های مختلفی در مورد نحوۀ یادگیری ارائه شده است. این نظریه‌ها نحوۀ کسب، پردازش و حفظ دانش را تشریح می‌کنند. رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساخت‌گرایی، سه نظریۀ معروف‌تر، یادگیری هستند. یادگیری به صورت‌های مختلفی محقق می‌شود. دانشجویان دارای سبک‌های یادگیری متفاوتی هستند. روش ترجیحی یادگیری برخی دیداری، برخی شنیداری و گروهی نیز حرکتی است. اساتید نیز دارای سبک‌های تدریس متفاوتی می‌باشند. بهترین و ماندگارترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که سبک تدریس استاد و سبک یادگیری دانشجویان به‌هم نزدیک باشد. این شرایط کمتر در آموزش‌های استادمحور اتفاق می‌افتد. امروزه روش‌های آموزش دانشجومحور و یادگیری فعال افق‌های جدیدی را گشوده‌اند. روش‌های یادگیری فعال دانشجویان را به‌ طور مستقیم درگیر فعالیت‌های فکری و حل مسائل می‌نماید. با درگیرکردن دانشجویان به‌ تفکر در باره مفاهیم، به‌ ویژه ایده‌های تازه، ایشان نه‌تنها بیشتر یاد می‌گیرند، بلکه فرا می‌گیرند که چه و چگونه یاد بگیرند.


354 بازدید