کارگاه آموزشی

طراحی درس و تدریس

  • هدف: کسب توانایی طراحی یک درس، که در آن هدف‌های درس، نحوۀ تدریس استاد و روش ارزیابی آموخته‌ها، همتراز باشند.
  • سرفصل‌ها: همترازی آموزش، نقشۀ طراحی درس، هدف یادگیری درس، راهبردهای تدریس، فعالیت‌های یادگیری معنی‌دار، سنجش یادگیری و تدوین راهنمای درس
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده:

- مدرس: بعد از سال‌ها تجربه، با همه کوششی که در ارائه بایسته درس می‌کنم، اغلب دانشجویان نمره پایین می‌گیرند، مشکل چیست؟ 

- دانشجو: در این درس هم، با وجود زمان زیادی که صرف آماده شدن برای امتحان کرده بودم، نتوانستم نمره مناسبی بگیرم. اغلب همکلاسی‌هایم هم از نتیجه عملکرد خود راضی نیستند. مشکل کجاست؟.

وقتی استادی با پیشینه آموزشی خوب درسی را برای دانشجویان مستعد و درسخوان ارائه می‌دهد و در پایان هیچیک از دو طرف از عملکرد خود راضی نیستند، مشکل در نحوۀ تدریس استاد یا کاهلی دانشجویان نیست. این وضعیت اغلب در شرایطی ایجاد می‌شود که آموزش همتراز نباشد. آماده‌سازی و ارائه یک درس از چهار مؤلفه اصلی تشکیل شده است. هدف‌های یادگیری درس، راهبردهای تدریس، فعالیت‌های یادگیری و سنجش میزان یادگیری. آموزشی زمانی همتراز است که این چهار مؤلفه همتراز باشند. این مؤلفه‌ها چگونه همتراز می‌شوند؟ در این کارگاه مجموعه اقدامات لازم برای طراحی و تدریس موفقیت‌آمیز یک درس فراهم آمده است. در پایان این کارگاه  قادر خواهید بود: همترازی آموزش یک درس را تشخیص دهید، نقشه طراحی درس را رسم کنید، تفاوت هدف‌های درس و هدف‌های یادگیری آنرا توضیح دهید، راهبردهای اصلی تدریس را فهرست کنید، فعالیت‌هایی یادگیری معنی دار را تشریح کنید و برای درس‌، راهنمای درس تهیه کنید.


495 بازدید