سنجش در آموزش از راه دور

کتاب «سنجش در آموزش از راه دور» (Measurements in Distance Education) از جملهمنابع خوب در آموزش از راه دور است که به بررسی معیارهای قابل سنجش در آموزش الکترونیکی و کمک به پژوهش‌های این حوزه می‌پردازد. نویسنده کتاب خانم (Amy J. Catalano) استاد یاددهی- یادگیری و فن‌آوری است و در حال حاضر مدیر آموزش در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) است. نویسنده تلاش نموده است که با بهره‌گیری از اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی و نیز با تکیه بر تجربیات خود، استراتژی ویژه‌ای را در خصوص شناسایی پارامترها و معیارهای آموزش از راه دور را طراحی نموده و تأثیرگذاری آنها را بررسی نماید.

ساختار کتاب به‌گونه‌ای است که در هر فصل دو یا چند معیار معرفی و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، فصل اول کتاب با "درگیر شدن دانشجویان در فرآیند آموزش" آغاز می‌شود و این پارامتر به‌عنوان یکی از نکات اساسی در تأثیرگذاری آموزش الکترونیکی معرفی می‌شود. پرسشنامه‌هایی که در این فصل ارائه شده‌اند، میزان رضایت دانشجویان از دروس ارائه شده به روش الکترونیکی را مورد سنجش قرار می‌دهند. همچنین، دانشجویان از دیدگاه اجتماعی، احساس تنهایی و چگونگی ارتباط آنها با مدرسین و سایر دانشجویان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. فصل دوم به بررسی آمادگی دانشجویان جهت یادگیری آنلاین می‌پردازد و در فصل سوم، آموزش از راه دور از دیدگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت، فصل‌های چهارم و پنجم بر یادگیری دانشجو و کارآیی مدرس (با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی و فن‌آوری‌های در دسترس)، پیشرفت‌های تحصیلی و نیز خطراتی که به واسطه آموزش از راه دور دانشجویان را تهدید می‌کنند (ترک تحصیل و ...) تمرکز دارند.

مطالعه این کتاب به کلیه پژوهشگران حوزه آموزش، به ویژه آموزش‌های از راه دور، توصیه می‌شود. چاپ اول کتاب در 165 صفحه در سال 2018 توسط انتشارات Taylor & Francis منتشر شده است. نسخۀ پی دی اف این کتاب را از اینجا می‌توانید به‌دست آورید.

دکتر سیروس زمانی، خرداد 99


384 بازدید
<span style="font-size:x-large;color:#0066cc;font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;"><strong>سنجش در آموزش از راه دور</strong></span>